اخبار ایران

استاندار قم: برای ماه رمضان از حالا نمی توان تصمیم قطعی گرفت/ طرح فاصله گذاری هوشمند در استان تقریبا محقق نشد

انتظاراتی که در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند وجود داشت، تقریبا محقق نشد و این وضع در تمام کشور وجود داشت.

روزهای بروجرد- استاندار قم در مورد سیاست استان در ماه مبارک رمضان گفت: برای ماه مبارک رمضان از اکنون نمی توان تصمیم قطعی گرفت، اما هر چقدر ما به طرف مراسم و مناسک غیرحضوری و مجازی برویم بهتر است.

به گزارش شفقنا، بهرام سرمست در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: انتظاراتی که در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند وجود داشت، تقریبا محقق نشد و این وضع در تمام کشور وجود داشت.

او افزود: در دو روز اخیر اقدامات جدی و خوبی درباره این طرح انجام شده، باید دقت شود که تصمیمات به صورت قاطع اجرا شود، سیاست دیگر این است که این تصمیمات را باید به صورت پلکانی اتخاذ کنیم و مثلا از اکنون نمی شود برای یک ماه آینده برنامه ریزی قطعی کرد.

استاندار قم گفت: باید توجه شود که سیاست ستاد بر این است که تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می شود به اقتضای محل به درستی پیاده شود و ما باید توجه کنیم که کمترین آسیب به صنوف وارد شود.

او مطرح کرد: اصل بر این است که صنوف پررسیک تا پایان فروردین ماه بسته باشد تا اطلاع رسانی بعدی انجام شود، به طور کلی ما به دنبال گشایش هستیم.

سرمست ادامه داد: پیش بینی من این است که برای شروع اردیبهشت در ستاد ملی در خصوص صنوف مخصوصا صنوف پررسیک گشایش هایی را شاهد خواهیم بود.

او یادآور شد: در خصوص صنوف کم ریسک هم باید تلاش شود که بیشترین ثبت نام در طرح فاصله گذاری هوشمند به عمل آید و در این زمینه اطلاع رسانی ها دارای اهمیت است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: باید برای ثبت نام در طرح فاصله گذاری هوشمند الزام صورت گرفته و عواقب عدم ثبت نام منتقل شود، چرا که برای این صنوفی که ثبت نام نکرده اند تبعات وجود دارد.

برگزاری ختم مجازی برای اموات ۳۰ بهمن ماه تاکنون

او اضافه کرد: ختم مجازی یک اقدام بسیار مناسب بوده که با کمترین نفرات باید انجام شود، برای این منظور به خانواده نیز اطلاع رسانی انجام می شود، در این طرح تمام افرادی که از ۳۰ بهمن تاکنون از دنیا رفته اند جامعه هدف ما هستند و برای اموات کرونایی یا غیرکرونایی این ختم برگزار می شود و تفکیکی در این زمینه قائل نخواهیم شد.

سرمست یادآور شد: برای ماه مبارک رمضان از اکنون نمی توان تصمیم قطعی گرفت، اما هر چقدر ما به طرف مراسم و مناسک غیرحضوری و مجازی برویم بهتر است و در راستای سخن رهبر انقلاب و سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا است، در عین حال برای این امر منتظر تصمیم ستاد ملی خواهیم بود.

او خاطرنشان کرد: در طرح فاصله گذاری هوشمند، عبارت هوشمند بودن به این معنی است که ما از تمام ابزارهای الکترونیکی استفاده کنیم تا ترددها را کاهش دهیم.

استاندار قم بیان کرد: بحث مواسات در سطح کارکنان دولت و صنوف باید پیگیری شود تا به اقشار آسیب پذیر مساعدت صورت گیرد.

او تاکید کرد: در خصوص اقشاری که از قبل ویروس کرونا آسیب دیده اند، در چارچوب بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر قابل پیگیری هستند.

سرمست ادامه داد: ما باید از این پس روی ورودی قم حساسیت داشته باشیم، با توجه به اینکه قم وضعیت مناسبی در کشور دارد، ممکن است از دیگر استان ها مراجعات به قم بیشتر شود.

او تاکید کرد: در خصوص ورود اتباع خارجی به قم باید حساسیت ویژه وجود داشته باشد و ورود حتی یک تبعه خارجی به شهر قم پذیرفته نیست.

استاندار قم یادآور شد: اگر هماهنگی دستگاه ها در سیلاب اخیر نبود، ابتدای جاده اراک می توانست دروازه قرآن شیراز شود، بنده تا اتمام کامل مسئله با تمام مسئولان امر در تماس بودم و به این اکتفا نمی کردم که به صورت سلسله مراتبی کار را دنبال کنم.

او ابراز کرد: اولویت نخست ما این بود که جلوی تخریب را گرفته و معابر عمومی را خالی از آب کنیم، همه دستگاه ها پای کار بودند و علی رغم اینکه هواشناسی پیش بینی بارش نقطه ای نداده بود و چنین بارشی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود، از وقوع فاجعه جلوگیری شد.

نگرانی پیرامون بارش های شدید نقطه ای در اطراف حرم

سرمست گفت: ما باید پیش بینی ها و آسیب شناسی های لازم را داشته باشیم، ارزیابی از زیرساخت های استان بسیار مهم است، ما در استان قم مشکلات جدی ساختاری داریم، مثلا در اطراف حرم با نگرانی درباره بارش های شدید نقطه ای مواجه هستیم.

او عنوان کرد: در خصوص رفع آبگرفتگی های معابر داخل شهر شهرداری باید اقدامات لازم را انجام دهد، در خصوص حوزه متصل به شهر نیز آبخیزداری باید مناطق تهدیدزا را شناسایی کرده و اصلاح آن را در دستور کار قرار دهد، این دو بخش نیز در انجام کار اگر با همکاری پیش بروند، هم مردم و هم خود دستگاه ها سود خواهند برد.

استاندار قم مطرح کرد: اینکه مدیران ما در وقایع توپ را به زمین دیگری بیندازند پسندیده نیست، ما فرآیندی و سیستمی فکر می کنیم، اگر در این بحران تلفاتی نبود، نشان می دهد که موفقیت وجود داشت، اما اگر مشکلی وجود دارد باید با تعامل برطرف شود.

او اظهار داشت: لازم است برآورد خسارت از سیلاب ها انجام شود تا به ستاد بحران و وزارت کشور منعکس شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close