اخبار بروجردلرستان

تحلیل درصد مرگ بیماران کرونایی در استان لرستان

شهرام شرفی- تاکنون در استان لرستان تعداد ۱۴۰۰ نفر به بیماری واگیردار کرونا (COVID_19) مبتلا شده و تعداد ۱۱۳ نفر هم متأسفانه جان باخته اند.

این آمار رسمی را دکتر محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در شامگاه سه شنبه، ۲ اردیبهشت ماه ۹۹ در شبکه تلویزیونی افلاک لرستان خطاب به مردم اعلام کرد.

چند روزی است که آمارهای مبتلایان به تفکیک استانها و شهرستانهای کشور اعلام نمی شود و این هم دستور وزارت بهداشت است.

طبیعی است اعلام آمار دقیق تفکیکی استانی و شهرستانی، شناخت دقیق تری از وضعیت فعلی به مردم ارائه می کند.

متأسفانه بخشی از جامعه هدف، فکر می کند اگر آمار استانی و شهرستانی اعلام نشود به این معنی است که بیماری به پایان رسیده است!

اصل «مشهودپذیری»، یعنی توضیح دقیق یک پدیده همچون بیماری کووید ۱۹ به مردم تا سطح حساسیت بیشتری برای رعایت توصیه ها و پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

به هر روی اگر بخواهیم به درصد حساب کنیم درصد مرگ بیماران کرونایی در استان لرستان به میزان هشت درصد است و این درصد یک درصد بالاست.

الان با استناد به آمار رسمی اعلام شده، هشت درصد از مجموع تعداد مبتلایان در استان لرستان جان باخته اند که یک درصد بالاست.

هرچند تعداد زیادی نیز بهبود پیدا کرده اند ولی توجه به شاخص درصد مرگ، نشاندهنده آن است که بایستی همچنان قواعدی همچون فاصله گذاری فیزیکی، شستشوی مرتب دستها و عدم شکل گیری تجمعات انسانی و برخی محدودیتهای اجتماعی، تداوم یابند.

همچنین، توصیه جدی براساس تجربیات دیگر کشورها یعنی تجربیات بین المللی، این است که وقتی افراد در محیطهای عمومی حاضر می شوند از ماسک استفاده کنند (استفاده از ماسک در برخی کشورها اجباری و در برخی دیگر اختیاری است)؛ زیرا ویروس واگیردار تنفسی کرونا از طریق قطرات مرطوب عطسه، سرفه و حتی قطرات مرطوب ناشی از صحبت کردن، می تواند از یک فرد به یک یا چند فرد دیگر منتقل شود.

درصد مرگ در کل کشور چگونه است؟

اگر مبنا را تا تاریخ ۳ اردیبهشت ماه ۹۹ بدانیم شاخص درصد مرگ بیماران کرونایی در کل کشور، شش درصد است.

به عبارت ساده تر، شش درصد از مجموع تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشور ما تاکنون، جان باخته اند.

پس، با مقایسه درصد مرگ بیماران کرونایی در استان لرستان با همین درصد در کل کشور، متوجه می شویم که درصد مرگ بیماران کرونایی در استان لرستان (هشت درصد) تا تاریخ مذکور، بالاتر از درصد کشوری است.

وضعیت استانها، عین همدیگر نیست؛ شرایط استانها با همدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین رویکردهای اتخاذی بایستی برمبنای توجه به شرایط استانها باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close