اخبار بروجردلرستانویژه ها

محبوب ترین نام های پسران و دختران در لرستان/ روزانه ۴۳ مورد ازدواج در استان ثبت می شود

روزهای بروجرد- سرپرست ثبت احوال استان لرستان با اشاره به ثبت بیش از ۲۰ هزار واقعه ولادت در لرستان گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۱هزار و ۸۳۳ مورد ثبت ازدواج در استان انجام شده است.

 

فریبرز امیری در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تبریک سوم دی ماه سالروز ملی ثبت احوال اظهار داشت: سوم دی ماه یادآور اولین سند هویتی ایرانیان به مروز زمان و با گذشت بیش از یک قرن تلاش و خدمات صادقانه در ثبت احوال سبب شده است تا سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی ایرانیان دستاوردهای ارزشمندی در زمینه هویت بخشی و صیانت از حقوق شهروندان با ثبت به موقع وقایع حیاتی بستر خدمات هویت الکتررونیکی بر پایه اساسی‌ترین درگاه اطلاعاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به تاریخ تاسیس  ثبت احوال در لرستان  افزود: اولین ثبت احوال استان سال ۱۳۰۵ در شهرستان خرم‌آباد و بروجرد و سپس سال ۱۳۰۸ در شهرستان الیگودرز تشکیل شده و تا قبل از انقلاب خدمات به مردم لرستان در این سه شهرستان ارائه می‌شد.

سرپرست ثبت احوال استان لرستان عنوان کرد: ثبت احوال به عنوان یک زیر ساخت دولت الکترونیک است بر همین اساس طبق وظایف سازمان ثبت احوال باید نیاز جامعه را برطرف کنیم.

وی یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت احوال را ثبت ولادت و صدور شناسنامه دانست و بیان کرد: اقدامات موثری از جمله مکانیزه شدن شناسنامه‌ها، آرشیو الکترونیکی اسناد سه جلدی که از سال ۱۳۰۵ در استان و ۱۲۹۷در کشور آرشیو شده بودند و به صورت مکانیزه در سایت سازمان ثبت احوال مورد استفاده ۱۳۲ اداره قرار گرفته است.

امیری با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۰ هزار و ۶۲۴ واقعه ولادت به ثبت رسیده است گفت: از کل ولادت‌های ثبت شده ۱۰هزار و ۸۶۸ نفر معادل۵۲.۷ درصد پسر و ۹ هزار و ۷۵۶ نفرمعادل ۴۷.۳ درصد دختر بوده‌اند که در مجموع به ازای هر ۱۱۱ پسر ۱۰۰ دختر متولد شده و میانگین سن مادران ۲۹.۶ سال و سن پدران ۳۴.۶ سال بوده است.

وی تصریح کرد: از تعداد کل ولادت‌ها ۱۲ هزار و ۹۲۶ مورد معادل ۶۲.۷ درصد جامعه شهری و ۷هزار و ۶۹۸ مورد معادل ۳۷.۳ درصد جامعه روستایی بوده است و طی ۹ ماهه امسال به طور متوسط در هر شبانه روزبه طور متوسط  ۷۵ نوزاد و هر ساعت ۳ نوزاد متولد شده و ۳۴۲ مورد از ولادت‌ها دوقلوزایی، ۱۲ مورد سه قلوزایی و ۲ مورد چهار قلو زایی در استان ثبت شده است.

سرپرست ثبت احوال استان لرستان خاطر نشان کرد: برای ثبت ولادت در استان لرستان، اداره صدور شناسنامه نوزاد در بیمارستان عسلیان و تامین اجتماعی خرم‌آباد و بیمارستان‌های بروجرد و کوهدشت راه‌اندازی شده است که طی ۹ ماهه امسال  ۹۸.۷ اسناد قانونی ثبت ولادت در موعد مقرر ۱۵روزه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۱هزار و ۸۳۳ مورد  ثبت ازدواج در استان انجام شده است اظهار داشت: در هر شبانه روز در استان ۴۳مورد ازدواج به ثبت رسیده و میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۷.۸سال و زنان ۲۲.۹ سال بوده است.

امیری افزود: در ۹ ماهه امسال تقریبا ۲ هزار و ۹۹۲ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در هر شبانه روز ۱۱ طلاق به ثبت رسیده است.

سرپرست  ثبت احوال استان لرستان عنوان کرد: میانگین طلاق برای مردان ۳۵ و زنان ۳۱ سال است و در این مدت بیشترین آمار با ۳۲۰ مورد معادل ۱۰.۷ درصد طلاق‌های ثبت شده کمتر از یکسال پس از ثبت ازدواج بوده است.

وی با اشاره به فراوانی نام‌ها در ۹ماهه امسال بیان کرد: فراوانی نام پسران آراد با ۳۶۸مورد، حسین ۳۶۲مورد، امیر علی ۲۵۲مورد، امیر حسین ۲۴۶ مورد و علی ۲۴۴مورد برای پسران ثبت شده است و همچنین بیشترین فراوانی برای دختران رستا  با ۴۳۱مورد، فاطمه ۳۲۰ مورد، آوا ۲۵۱مورد، همتا ۲۰۹ مورد و هانا ۱۵۲ مورد ثبت شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close