لرستان

پنج سردخانه نگهداری پلاسما در لرستان فعال هستند

روزهای بروجرد– مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: پنج سردخانه نگهداری پلاسما در استان فعال هستند.

دکتر علی سوری  در حاشیه همایش تجلیل از دستگاه های برتر استان در حوزه پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته پدافندغیرعامل فرصتی است تا با مروری بر جایگاه و اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، بتوان در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی سازمان انتقال خون ایران، به منظور تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران نیازمند به این مایع حیاتی، اقدامات موثر و مطلوبی فراهم آورد تا در زمان حوادث از جهت تامین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی مشکلی ایجاد نشود.

وی عنوان کرد: کارکنان انتقال خون استان به عنوان خادمان گمنام حوزه بهداشت و سلامت هستند که برای تأمین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی تلاش می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون لرستان بیان کرد: لرستان تا سال ۱۴۰۰ تنها چهار پایگاه در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز فعال بودند که با توجه به افزایش تعداد شهرستان‌ها و جمعیت استان، افزایش تعداد مراکز و پایگاه‌های انتقال خون در استان ضروری بود.

سوری گفت: با پیگیری‌های انجام شده طی چهار ماهه اول امسال ۷ پایگاه در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، برجرد، ازنا، دورود، دلفان و سلسله راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: با افتتاح پایگاه‌های مذکور در حال حاضر ۱۱ پایگاه انتقال خون در ۹ شهرستان استان فعال هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سردخانه نگهداری فرآورده‌های پلاسمای خون شهرستان الیگودرز با ظرفیت ۵ هزار و ۵۰۰ واحد پلاسما، در حال حاضر در استان پنج سردخانه نگهداری پلاسما در شهرستان‌های بروجرد، خرم آباد و الیگودرز فعال هستند.

وی همچنین از افزایش ۲۳.۵ درصدی خونگیری در ۶ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه بانوان لرستانی رتبه اول اهدای خون کشور را دارند، بیان کرد: باتوجه به اطلاع رسانی‌ و ترویج فرهنگ اهدای خون در ۶ ماهه اول امسال شاهد رشد ۲۷ درصدی اهدای خون بانوان در پایگاه‌های انتقال خون استان بودیم.

سوری با بیان اینکه لرستان به عنوان استان معین به استان‌هایی که در آنها مصرف خون و فرآورده های خونی به علت وجود تعداد بالای بیماران تالاسمی وبیماران خاص زیاد است خون ارسال می‌کند، اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون علاوه بر تامین نیاز خونی کلیه مراکز درمانی استان ۸ هزارو ۱۰۰ واحد خونی به استان‌های خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

مدیرکل انتقال خون لرستان در پایان با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: بی گمان شناسایی نقاط آسیب پذیر، فرهنگسازی و آگاه‌سازی در این خصوص که مقدمه توانمندی و آمادگی آحاد مردم جامعه می‌باشد، دستیابی به جامعه ایمن و مصون در سایه ارتقای آمادگی، آستانه مقاومت و تحمل مردم را در برابر تهدیدات، بلایای طبیعی و غیر طبیعی مختلف امکان‌پذیر می‌کند و ضروری است تا پدافند غیرعامل به عنوان راهبرد اصلی نهادینه شود.

به گزارش ایسنا، اداره کل انتقال خون لرستان دستگاه برتر در حوزه پدافند غیر عامل شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close