لرستان

احتمال وقوع سیل در برخی مناطق لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل سازمان هواشناسی لرستان گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی قوی از روز چهارشنبه در لرستان، احتمال صدور هشدار سطح قرمز(سیل) در مناطقی از این استان وجود دارد.

ایرنا: بهروز مرادپور در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به ورود یک سامانه بارشی قوی از صبح روز چهارشنبه تا روز جمعه در آسمان این استان، اظهارداشت: هسته اصلی این سامانه از عصر چهارشنبه تا عصر پنجشنبه فعال خواهد بود.

او با اشاره به مخاطرات این سامانه، افزود: رگبار و رعد و برق شدید، وزش باد شدید، رگبار تگرگ، تندباد لحظه‌ای، خطر اصابت صاعقه، کاهش دما و رگبار برف در برخی ارتفاعات استان خواهد بود.

مدیرکل سازمان هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه سامانه مذکور تمام آسمان استان را با شدت و ضعف تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: طی مدت فعالیت سامانه مذکور، اختلال در تردد، لغزنده شدن سطح معابر، ایجاد رواناب‌ها و سیلابی شدن مسیرها، بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های فصلی و موقتی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهری، سقوط اشیاء و خسارت به برخی سازه های روستایی و شهری، شکستن درختان، خسارت به صنعت و برخی محصولات کشاورزی با توجه به وزش باد شدید و تگرگ دور از انتظار نیست.

او با اشاره به لزوم آمادگی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران، تصریح کرد: پرهیز از سفرهای برون شهری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، عدم صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از جابجایی عشایر کوچرو، عدم چرای دام و استحکام سازه های سبک و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم توصیه می‌شود.

مرادپور اظهارداشت: متوسط بارش این سامانه در سطح استان بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر هست اما بارش ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر نیز محتمل است.

او بیان کرد: بیشترین بارشی که اتفاق می افتد در مناطقی از غرب، مرکز، جنوب و جنوب شرق استان(کوهدشت، رومشکان، پلدختر، سراب دوره، خرم آباد، سپیددشت، شول آباد و تاحدودی شهرهای الشتر و نورآباد) خواهد بود.

مدیرکل سازمان هواشناسی لرستان با اشاره به نصب سامانه هشدار سیل در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: این سامانه چنانچه بارش های سیل آسایی را در پیش داشته باشیم، حدود ۵۰ ساعت قبل به ما هشدار می دهد که چه مناطق قرمزی را داریم.

او ادامه داد: در فعالیت این سامانه در تمامی شهرستان آبگرفتگی معابر را خواهیم داشت و بایستی شهرداران لایروبی جداول را در دستور کار قرار دهد.

مرادپور بیان کرد: مناطق جنوب و جنوب شرق استان بارش هایی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و در سایر مناطق اشاره شده بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر به صورت نقطه ای خواهد بود چرا که ماهیت بارش ها در این فصل به صورت رگبار شدید در بازه زمانی کوتاه مدت است.

او افزود: یک چشمه گرد و غبار قوی در کشور عراق شکل گرفته که روز سه شنبه به کشور ما می رسد و در این روز در آسمان استان شاهد بارش خواهیم بود، پس از قطع بارش ها، ریزگردها باعث کاهش دید افقی خواهند شد.

مدیرکل سازمان هواشناسی لرستان گفت: مناطقی همچون کرگانه خرم آباد، چم انجیر، افرینه، کشکان، کشور در جنوب خرم آباد و نواحی از سپیددشت و نورآباد در سامانه هشدار سیل در مناطق قرمز قرار دارند و چنانچه این احتمال در ساعات آینده پس از رصد سامانه هشدار سیل تثبیت شود، هشدار سطح قرمز را صادر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فرسش و گله بادوش رگبار برف را خواهیم داشت اما دسترسی به راه ها را دچار مشکل نخواهد کرد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close