اخبار بروجردویژه ها

تکیه باغات بروجرد ظرفیتی مطلوب برای توسعه گردشگری

روزهای بروجرد– تکیه باغات این شهرستان با ساخت طبیعی و معماری خاص ظرفیتی بی نظیر، مطلوب و قابل توجه برای توسعه گردشگری است.

ایرنا: بروجرد از دیرباز به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب، موقعیت جغرافیایی، طبیعت بکر و زیبا و بناهای تاریخی و مذهبی همواره ایستگاه گردشگران فراوان بوده است.

وجود بیش از ۵۰ بنای تاریخی، ۱۱ سراب پرآب، ۱۲ امام زاده، تفرجگاه‌هایی مانند فیال، ونایی، گلدشت، کپرگه همه و همه گویایی مهمانپذیر بودن بروجرد است.

اما در کنار همه هرآنچه گفته شد سرسبزی و خرمی بروجرد اگر دستخوش انسان قرار نمی گرفت امروز دارای کوچه باغهایی بود که می توانست در جذب گردشگران حرفی برای گفتن داشته باشد.

وجود تکیه باغات در این شهرستان می تواند به عنوان ظرفیتی با ارزش در جذب گردشگر و سرمایه گذار در رونق اقتصادی سهم مهمی داشته باشد.

تکیه باغ های بروجرد که درگذشته شاید بیش از ۷۰ مورد بوده اند به دلایل مهمی از جمله تغییر و سبک زندگی و معماری دستخوش تغییرات و زندگی مدرن شده و امروز جز تعداد انگشت شماری از آنها چیزی باقی نمانده است.

ضروری است در حراست و توسعه این تعداد اندک با هدف توسعه صنعت توریسم اقدام کرد و با ساخت طبیعی و معماری خاص ظرفیتی بی نظیر و قابل توجه برای توسعه گردشگری به وجود آورد.

احداث تکیه باغ‌های بروجرد بیشتر به دوران پهلوی اول برمی گردد که برغم معماری خاص انها یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه گردشگری بروجرد هستند.

از جمله این تکیه باغ ها، تکیه باغ موثقی، تکیه هوشنگ افشار، افشارپور، دیده ور و تکیه باغ ترنجستان ” بیرجندی” است.

مجموعه فرهنگی تاریخی ترنجستان که در گذشته به نام تکیه باغ بیرجندی شهرت داشت، یک باغ و بنای تاریخی در شهر بروجرداست.

تکیه باغ بیرجندی در سمت شرق شهر در بیرون از قلعه شهر بروجرد قرار داشته و به نام دشتله شناخته می شده است.

باغ خانواده “دیده‌ور” بروجرد در فضایی به مساحت ۶ هکتار از دیگر تکیه باغات مثمر بروجرد است.

باغ خانوادگی دیده‌ور که در نوع خود در غرب کشور کم‌نظیر و نادر است باغی است که در بیش از شش هکتار از باغات قدیمی تملک شده این شهرستان توسط شهرداری و درمجموعه تاریخی با همین نام احداث‌شده و قابلیت پذیرایی از هزاران نفر از علاقه‌مندان و گردشگران در طول فصول مختلف سال را دارا است.

این باغ همچنین باوجود عمارت تاریخی دیده‌ور از بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار فضایی چشم‌نواز و دل‌چسب برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها در کنار یکدیگر به وجود آورده است.

باغ خانواده شهرستان بروجرد در فضایی به مساحت شش هکتار از باقیمانده باغات قدیمی این شهرستان که در سال‌های گذشته توسط شهرداری تملک شده، احداث‌شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: تکیه باغات این شهرستان با ساخت طبیعی و معماری خاص ظرفیتی بی نظیر و قابل توجه برای توسعه گردشگری است.

کامران حسینی اظهار کرد: هشت تکیه باغ تاریخی در بروجرد وجود دارد که بیشتر این خانه باغ های تاریخی در قسمت های شمالی و غربی شهر قرار دارند.

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۵۰ عمارت درون باغی در بروجرد وجود داشته است، بیان کرد: با گسترش شهرها در مواردی یا باغ یا بنا از بین رفته و اکنون هشت عمارت باقی مانده است.

حسینی افزود: در بروجرد به عمارت های درون باغی، تکیه باغ گفته می شود که علت این نام گذاری تک بنا بودن آنها است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: یکی از تفاوت های خانه باغ های بروجرد در مقایسه با موارد مشابه در سایر جاهای کشور، خودشکل گیرنده بودن و به عبارتی طبیعی شکل گرفتن این عمارت های باغی است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خوبی که تکیه باغ های بروجرد در توسعه گردشگری بروجرد دارند، در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی و جهانی باغات بروجرد مورد توجه بود .

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: تکیه باغ‌ که ساخت آنها به دوره قبل از قاجاریه، قاجار و پهلوی اول برمی گردند، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه گردشگری بروجرد هستند که در گذشته توسط افراد متمکن بروجرد با ذوق و سلیقه خود با اهداف چند منظوره بنا شده اند.

وی بیان کرد: از جمله این تکیه باغ ها که اغلب بنام مالکان است، تکیه باغ موثقی، تکیه هوشنگ افشار، افشارپور، دیده ور و بیرجندی است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close