ورزش

ثبت يكی از ضعيف‌ترين نتايج تاريخ كشتی ايران در آسيا

روزهای بروجرد- تيم ملي كشتی آزاد ايران در رقابت‌های قهرمانی آسيا با ثبت نتيجه‌ای دور از انتظار قهرمانی را از دست داد. اين در حالی است كه تيم ايران سال‌ها به عنوان قهرمان بلامنازع آسيا شناخته می شد و در ۴ سال گذشته به صورت متوالی روي بام آسيا ايستاده بود. ملی پوشان كشتی ايران در آسيا صاحب۱ طلا، ۱ نقره و ۱ برنز شدند. 

رقابت‌های كشتی آزاد قهرمانی آسيا روزهای پنجشنبه و جمعه در آستانه قزاقستان برگزار شد. در روز نخست و در ۵ وزن اول تيم ايران به ۱ مدال طلا، ۱ نقره و ۳ مدال برنز دست يافت. رحمان عموزاد در وزن ۶۵ كيلوگرم به مدال طلا دست يافت، اميرحسين كاووسی در وزن ۷۹ و مجتبي گليج در وزن ۹۷ كيلوگرم به مدال برنز دست يافتند. در وزن ۵۷ كيلوگرم عليرضا سرلك در دور نخست با نتيجه ۱۲ بر ۱ مغلوب ريكوتو آرای از ژاپن شد و با توجه به شكست اين حريف ژاپنی در دور بعد، سرلك از دور رقابت‌ها كنار رفت و دهم شد. 

در وزن ۶۵ كيلوگرم رحمان عموزاد پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله يك‌چهارم نهايی  با نتيجه ۶ بر صفر سنجر مختار از قزاقستان را مغلوب كرد و راهي مرحله نيمه نهايی شد. وي در اين مرحله با نتيجه ۲ بر ۱ از سد ريوما آنراكيو از ژاپن به پيروزي دست يافت و راهي ديدار فينال شد. عموزاد در ديدار پاياني با نتيجه ۳ بر ۱ تولگا تومور اوچير دارنده مدال برنز جهان از مغولستان را از پيش رو برداشت و به مدال طلا دست يافت.

در وزن ۷۰ كيلوگرم مرتضي قياسی در دور نخست با توجه به حاضر نشدن عنايت اولله از پاكستان به پيروزی رسيد. وي در دور بعد و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۴ بر ۲ مصطفي احمداف از تاجيكستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله مقابل سنجر دوسژانوف از قزاقستان با نتيجه ۴ بر ۱ مغلوب و راهي ديدار رده‌بندي شد. قياسي در اين ديدار با نتيجه ۲ بر ۱ مقابل اوزوربك توكتومامبتوف از قرقيزستان شكست خورد و پنجم شد.

در وزن ۷۹ كيلوگرم اميرحسين كاووسي پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتيجه ۱۲ بر ۲ خيدير سيف‌الدين اف از بحرين را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه ۸ بر ۵ و ضربه فني مغلوب بولات ساكايف از قزاقستان شد و به ديدار رده‌بندي رفت. كاووسي در اين ديدار با نتيجه ۶ بر صفر ياجورو ياماساكي از ژاپن را از پيش رو برداشت و به مدال برنز دست يافت. 

در وزن ۹۷ كيلوگرم مجتبي گليج در دور اول با نتيجه ۱۲ بر صفر اولزيسايخان باسانتسوگت از مغولستان پيكار را مغلوب كرد. وي در دور بعد و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۱۱ بر صفر مقابل مصاف تاكاشي ايشيگورو از ژاپن به پيروزي رسيد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله مقابل احمد تاج‌الدين اف از بحرين با نتيجه ۱۳ بر ۸ مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رفت. گليج در اين ديدار با نتيجه ۱۱ بر صفر بكزاد اوركيمباي از قزاقستان را شكست داد و به مدال برنز رسيد. 

اما در حالي كه به نظر مي‌رسيد شرايط در ۵ وزن دوم براي كشتي ايران متفاوت دنبال شود، كشتي‌گيران كشورمان همان روند روز قبل را ادامه دادند تا براي يكي از معدود دفعات در تاريخ رقابت‌هاي كشتي قهرماني آسيا، قبل از پايان مسابقات ايران قهرماني را از دست بدهد!

در وزن ۶۱ كيلوگرم ياسين رضايي پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۶ بر ۶ و ضربه فني هيون سيك سونگ از كره جنوبي را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه ۱۱ بر ۲ مغلوب تايربك ژوماشبك اولو از قرقيزستان شد و به ديدار رده‌بندي رفت. رضايي در اين ديدار با نتيجه ۷ بر ۴ كوداي اوگاوا از ژاپن را از پيش رو برداشت و به مدال برنز دست يافت. 

در وزن ۷۴ كيلوگرم حسين ابوذري در دور اول با نتيجه ۹ بر صفر شاميل ايساكوف از اردن را مغلوب كرد. وي در دور دوم و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۵ بر ۳ مغلوب ماگومدرسول اصلويف از بحرين شد و با توجه به شكست اين كشتي‌گير در مرحله نيمه نهايي، ابوذري از دور رقابت‌ها كنار رفت.

در وزن ۸۶ كيلوگرم عليرضا كريمي در دور اول با نتيجه ۵ بر ۲ گوان اوك كيم از كره جنوبي را مغلوب كرد. وي در دور دوم و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۱۰ بر صفر زوشن لين از چين را از پيش رو برداشت و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه ۹ بر ۲ هاياتو ايشيگورو از ژاپن را مغلوب كرد و به ديدار فينا راه يافت. كريمي در اين ديدار به مصاف عظمت دولت بيكوف از قزاقستان رفت و با نتيجه ۴ بر ۱ مغلوب شد و به نشان نقره بسنده كرد. 

در وزن ۹۲ كيلوگرم ارشك محبي در دور نخست با نتيجه ۱۰ بر صفر مقابل آرش يوشيدا از ژاپن مغلوب شد و با توجه به حضور اين كشتي‌گير در ديدار فينال، محبي به گروه بازنده‌ها رفت. وي در ديدار شانس مجدد با نتيجه ۶ بر ۴ مغلوب گانخوياگ گانباتار از مغولستان شد و از دور رقابت‌ها كنار رفت. در وزن ۱۲۵ كيلوگرم اميررضا معصومي پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله يك‌چهارم نهايي با نتيجه ۱۰ بر صفر ضياموحامت صفراف از تركمنستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت.

وي در اين مرحله مقابل لخاگواگرل مونختور دارنده مدال نقره و برنز جهان از مغولستان در حالي كه در فاصله چند ثانيه تا پايان ۶ بر ۳ از حريف پيش بود با خوردن يك فن ۴ امتيازي ۷ بر ۴ عقب افتاد و اعتراض كادرفني نيز تنها يك امتياز به حريف او افزود و معصومي با نتيجه ۸ بر ۶ مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رفت.

معصومي در اين ديدار به مصاف بوهردون از چين رفت و با ضربه فني مغلوب حريف شد  اين نتيجه در حالي به دست آمد كه كمتر سابقه داشت كشتي آزاد ايران در آسيا تنها با يك طلا به كار خودش پايان دهد. در واقع تنها يك‌بار در سال ۲۰۰۰ بود كه ايران بدون نشان طلا رقابت‌ها را به پايان رسانده بود.

 

اعتماد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close