اخبار بروجرد

سه خانه صنایع دستی در بروجرد تجهیز و تکمیل شد

روزهای بروجرد- رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: سال گذشته سه خانه صنایع دستی در بروجرد تجهیز و تکمیل شد، تا علاوه بر ساخت و تولید صنایع دستی شاخص شهرستان در آموزش و انتقال این هنرها فعالیت‌های منسجمی صورت گیرد.

کامران حسینی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سه خانه صنایع دستی چوب، ورشو و خانه نساجی سنتی در سال ۱۴۰۱ تکمیل و کار تامین و تهیه تجهیزات مورد نیاز آنها در سال جاری ادامه دارد.

او بیان کرد: خانه چوب در ساختمانی به مساحت ۳۰۰ متر زیر بنا و در ۲ طبقه بنا شده که در آن رشته‌های مرتبط با صنعت چوب شامل گره سازی، قواره بری، معرق، مشبک چوب، خراطی و مروار بافی علاوه بر برپایی کارگاه‌های تولید و ساخت این رشته آموزش نیز داده می‌شود.

او ادامه داد: خانه ورشو نیز در سه طبقه و ۹ اتاق به منظور برپایی کارگاه‌های تولید و ساخت، آموزش و بخش نمایشگاه تولیدات ورشو تکمیل و تجهیز شده است.

حسینی افزود: خانه ورشو در تکیه تاریخی موثقی در مجاورت بیمارستان چمران واقع شده که در آن رشته‌های مرتبط با ورشو سازی، قلم زنی، قفل سازی سنتی و مشبک فلز فعال است و آموزش این رشته نیز به صورت منسجم به علاقه مندان این رشته ها ارائه می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: یک طبقه از خانه ورشو کارگاه ورشوسازی، یک طبقه کارگاه قلم زنی و آموزش و یک طبقه نیز به فروشگاه و نمایشگاه تولیدات ورشو اختصاص دارد.

او گفت: خانه نساجی سنتی در یک خانه تاریخی به نام بزرگمهر با ۱۰۰ متر زیر بنا و سه طبقه واقع شده است که در آن صنایع دستی مرتبط با رشته‌هایی اعم از ماشته بافی، برزنت بافی، هرمی بافی و کارت بافی انجام می‌شود.

حسینی افزود: در این خانه صنایع دستی نیز علاوه بر کارگاه‌های ساخت و تولید کلاس‌های آموزشی نساجی سنتی نیز ارائه می‌شود.

بروجرد یکی از با استعدادترین شهرها در زمینه صنایع دستی است، به طوری که بیش از ۴۰ حرفه سنتی و تولیدی صنایع دستی در بازار این شهر شناسایی شده و هنوز هم افراد بسیاری در این شهرستان به این حرفه‌ها مشغول هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

Close