اخبار ایراناخبار بروجرد

درباره‌ی انتخابات مجلس

وظایف یک نماینده مجلس در سال آخر خدمتش پیگیری قوانین است یا برنامه ریزی برای تبلیغات دوره بعدی

کلثوم دلیران– روزهای نخستین خردادماه سال جاری سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رهنمودهای عالمانه ایشان چراغ راهه مجلسی ها شد و فصل الخطابی بود برای نامزدهای انتخابات نمایندگی مجلس در اسفند ماه پیش رو. بدین معنا افرادی باید وارد مجلس شوند که شآن و شرح وظایف مجلس را بلد باشند.

ایشان با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر فرمودند: فرصت نماینده شدنِ نامزدهای انتخابات مجلس، به‌خاطر فداکاری‌ها، شهادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های زمان جنگ است.

مقام معظم رهبری در جایی دیگر از رهنمودهایشان ادامه می دهند: منبر مجلس شورای اسلامی، منبر بلندی است بدین معناست که نمایندگان در مجلس صدای ملت ایران هستند و با بیانی گویا می توانند مشکلات مردم را منعکس کنند.

همه به این امر واقف هستیم که هر چهار سال یکبار در اسفند ماه انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و تقریبا در تیرماه سال بعد نمایندگان راه یافته به مجلس کار خود را به طور رسمی آغاز می کنند.

متاسفانه در سال آخر فعالیت مجلس شورای اسلامی به طور تقریبی بیشتر نمایندگان پیگیر رفع مشکلات حوزه انتخابیه خود نیستند و در تصویب قوانین و نظارت کافی بر اجرای آنها، عزم قبلی را نداشته و تمام دغدغه شان حول برنامه ریزی برای انتخابات دوره جدید پیش رو است و اغلب دعوت مسئولان رتبه اول کشوری به حوزه انتخابیه صرفا به منظور تبلیغات سیاسی بوده تا رفع مشکلات مردم توسط مسئولان کشوری…. اگر چنین نبود که در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهان ایشان به بروجرد، بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی این شهر بخاطر اینکه کدام یک زودتر از دیگری سخنرانی کنند مشاجره صورت نمی گرفت تا بدان حد که انعکاس رسانه ای پیدا کند.

شاهد خواهیم بود که تا اسفند ماه سال جاری به طور میانگین از طرف هر کدام از نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی، هفتگی از یک تا دو مسئول کشوری به هر بهانه ای دعوت شود تا مثلا از نزدیک مسائل و مشکلات شهر را در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، عمرانی و …. بازدید و آنالیز کنند و از این طریق می خواهند گوی سبقت را به زعم اینکه نظر هواداران و طرفدارانشان را با اینگونه رفتارهای پوپولیستی از یکدیگر بربایند شاید در انتخابات پیش رو شانس دوباره ای بدست آورند.

ناگفته نماند این روند مختص دوره یازدهم مجلس نبوده و در دوره های گذشته هم شاهد رقابت نفس گیر تبلیغات زودهنگام برخی چهره های سیاسی به شکل های مختلف قبل از موعد انتخابات بوده ایم.

مقام معظم رهبری در جای دیگری از سخنرانیشان در این دیدار دو شآن قانونگذاری و نظارت را برای مجلس قائل شده اند که تاکید دارند شآن قانونگذاری خیلی بالاتر از مسآله نظارت است.

وی گفته است، ثبات در جامعه و برنامه‌ریزی بر اساس این ثبات، وابستۀ به قوانین جامعه است و قانونگذاری کار مجلس است و سیاست‌های کلی جهت حرکت را مشخص می‌کنند و قوانین مسیر حرکت را.

به گفته ایشان یکی از کارهای بر زمین‌مانده در مجلس، تقنین برای شیوۀ قانونگذاری است. باید قوانین، صریح، قابل اجرا، دارای ثبات و البته بروز و بدون معارض باشند. قوانین نباید ناظر به منافع قشر خاص یا اشخاص باشند و قانونگذار نباید متأثر از جو باشد.

اختلاف سلیقه به معنای دوقطبی نیست.

دوقطبی یعنی وقتی اختلاف سلیقه بوجود آمد، در هر تصمیمی به‌جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این تقسیم‌بندی و اختلاف سلیقه فکر می‌کنیم.

داشتن رابطۀ ای تقریبی با سایر قوا خصوصاً قوۀ مجریه نه تخریبی، عدم افراط در بکارگیری ابزارهای نظارتی ، حُریت و صراحت لازم توام با تقوا و صداقت از تاکیدات مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس بود.

معظم له همچنین در پایان خطاب به نمایندگان مجلس فرمودند: در زمان باقیمانده از مجلس یازدهم از کارهای پیش‌رویتان مثل برنامۀ هفتم و شعار سال و لوایح نیمه‌کاره مانده و… غافل نشوید.

حال پس از تبیین سخنان مقام معظم رهبری به این نتیجه می رسیم که وظیفه یک نماینده مجلس شورای اسلامی در وهله اول قانون گذاری سپس نظارت بر اجرای قوانین است آنهم بدون جوزدگی … اما در ظاهر عملکرد برخی نمایندگان تقریبا شاهد خلاف این موضوع بوده ایم و می بینیم که یک نماینده مجلس در عزل و نصب مدیران، نوع استخدام برخی افراد و ….. دخالت می کنند که این به دور از شآن وظایف نمایندگان است.

امید است قوانین مربوط به مدت زمان تبلیغات انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی هم تغییرات لازم و اساسی را در جهت بهبود شناخت مردم از نامزدهای انتخاباتی و ارائه عملکرد و شناساندن خود به آحاد جامعه برای برگزاری انتخاباتی درست و سالم را شاهد باشیم.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close