لرستان

مرمت ۳۰ بنای تاریخی از ابتدای سال تاکنون در لرستان

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از مرمت ۳۰ بنای تاریخی از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد.

عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: به منظور حفاظت از میراث تاریخی فرهنگی لرستان از ابتدای سال تاکنون ۳۰ بنای تاریخی استان مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، این اداره‌کل از ابتدای سال تاکنون نسبت اقدام به انجام بیش از ۳۰ فصل مرمت بر روی آثار تاریخی استان از جمله خانه، پل، کاروانسرا، حمام، بقعه‌های امامزادگان و بافت‌های تاریخی در سطح استان کرده است.

حسن‌پور با بیان اینکه بیش از۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده افزود: انتظار می‌رود با توجه به ابلاغ اعتبار از محل‌های استانی و ملی، تا پایان سال بناهای مرمت شده به بیش از ۴۰ تا ۵۰ اثر برسد.

او اضافه کرد: مرمت این آثار غالبا توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم نموده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد تصریح کرد: رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است.

حسن‌پور با اشاره به شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی، اضافه کرد: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بناهای تاریخی در محدوده بافت‌های تاریخی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن بوده که مبلغ آن برای استان‌ها به تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا بیش از ۲۰۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان به استقبال سرمایه‌گذاران از واگذاری بناهای تاریخی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خانه‌های تاریخی حمام گپ خرم‌آباد و خانه مصری بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده که پس از مرمت کامل، با کاربری رستوران سنتی فعالیت می‌کنند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین اضافه کرد: خانه‌های کشفی خرم‌آباد و مغیث‌الاسلام بروجرد نیز در حال مرمت توسط بخش خصوصی هستند و به زودی با کاربری هم‌شاًن اثر به بهره‌برداری خواهند رسید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close