اخبار بروجردویژه ها

تکاپوی پاییزی در شهر گردشگری «ونایی» بروجرد

روزهای بروجرد– «ونایی» یکی از چندین شهر هدف گردشگری در بروجرد است که هر چند در تمام سال انتخابی پر از جاذبه برای گردشگران است، اما فصل پاییز به دلیل همزمانی با تهیه و فرآوری انواع خیارشور، ترشی و لواشک‌های متنوع پویایی بیشتری به خود گرفته و این را از رونق کارگاه‌های کوچک و بزرگ در ورودی این شهر می توان مشاهده کرد.

ایرنا: ساکنان ونایی به رفت و آمدهای گردشگران عادت دارند و وجود آنها را مایه رونق کسب و کار خود می دانند و این را در کلام صمیمی آنها می توان دید، بسیاری از گردشگران و ساکنان بومی برای خرید خیار شور، ترشی و لبنیات اعم از دوغ، ماست و کره محلی به این منطقه مراجعه می کنند، خیار و دیگر محصولات جالیزی ونایی بسیار شهرت دارد، کارگاه‌های تولید خیار شور در این منطقه، فراوان یافت می شود که به صورت سنتی اقدام به تولید خیار شور می‌کنند. از این رو این گونه محصولات از سوغاتی‌های این منطقه است.

فصل پاییز تکاپوی خاص تری به ونایی داده است این را می توان از مشغول بودن همه اعضای خانواده ها که معمولا بخشی از خانه را به کارگاه خیارشورگیری تبدیل کرده اند دید و هم از مراجعه افرادی که قصد تهیه و خرید مواد اولیه انواع خیارشور و ترشی را دارند، مشاهده کرد.

“‌ونایی” از مناطق گردشگری طبیعی شهرستان بروجرد به شمار می‌رود که در تنگه‌ای بین ۲ کوه بلند “برآفتاب” و “گرین” در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان بروجرد، قرار گرفته این منطقه آب‌وهوایی کوهستانی دارد که زمستان‌های آن سرد و پر برف و تابستان‌هایش خنک و معتدل است.

ونایی بعنوان روستایی بزرگ در غرب بروجرد، چند سالی است به شهر تبدیل شده و سالانه میزبان گردشگران بسیاری، به‌ویژه دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی است.

منطقه‌ی ونایی بروجرد دارای ۱۰ کوه و قله مرتفع به نام‌های «هجده یال»، «سه کوزان»، «والاش»، «برنجه» و «هیگره» است.


وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون «آب سفید»، «دو روزنه» و «طوطیا» به رونق کشاورزی این منطقه کمک کرده است تا ساکنان محلی ونایی در هر فصلی کارگاه های فرآوری برخی محصولات کشاورزی را به راه اندازند و زنان و دختران خانه به همراه همکاری اعضای خانواده می توانند رونقی به معیشت خانه بدهند.

اهمیت ونایی در حوزه گردشگری بروجرد در این است که هم منطقه نمونه گردشگری و هم روستای هدف گردشگری انتخاب شده و از این منظر یک منطقه خوش آب و هوا و پرظرفیت برای جذب گردشگر است و فرصتی برای همراهی همه اعضای خانواده است تا در یک فعالیت اقتصادی مشارکت همراه با درآمدزایی داشته باشند.

ونایی و قابلیت گردشگری کشاورزی

منطقه ونایی در شهرستان بروجرد در انتهای جاده گردشگری گلدشت منتهی به دامنه های گرین کوه واقع شده است که در طول این مسیر علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی همچون باغات و سراب ها، جاذبه‌های دست ساز فراوانی اعم از چایخانه های سنتی، قهوه خانه و اقامتگاه های بوم گردی ساخته و به عبارتی زیرساخت ها به خوبی فراهم شده که می تواند به ماندگاری گردشگر کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: در دنیای امروز، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی محسوب می‌شود و بسیار هم پر طرفدار شده است، زنان منطقه ونایی بروجرد سالیان سال است بدون هیچ حمایتی در مقوله گردشگری کشاورزی و همچنین گردشگری خوراک فعالیت جدی دارند چه بسیار مهمانان داخلی و خارجی را به این روستا برده ایم و موارد خوراکی اعم از خیار شور و انواع ترشی و لواشک را برای آنها تهیه کرده ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم که برند( نشان تجاری) گردشگری کشاورزی را در این منطقه ایجاد کنیم.

عطا حسن پور افزود: اهمیت این نکته زمانی بیشتر می شود که بدانیم در بسیاری از مناطق گردشگرپذیر ابتدا به واسطه گردشگر پذیر بودن، یک شغل یا مشاغلی در آنجا جان می گیرد و باعث رونق اقتصادی شده اما در ونایی بروجرد کاملا برعکس است به این صورت که مردم بر اثر علاقه مندی و تمایل، خودخواسته و خودجوش خیار شور، انواع سبزیجات و ترشی ها را تهیه می کنند و افرادی دیگر برای خرید این محصولات خانگی به آنجا مراجعه می کنند.

وی بیان کرد: هر چند ممکن است ونایی هنوز با عنوان قطب گردشگری شناخته نشده باشد اما عملا کارکرد گردشگری کشاورزی را دارد.

تولید سالانه هفت هزار تن خیارشور در ونایی بروجرد

خاک حاصلخیز، آب شیرین و هوای خنک این منطقه را عامل اصلی تولید خیار شور بی نظیر در این منطقه عنوان کرد.

مسوول جهاد کشاورزی اشترینان در این خصوص می گوید: ۲۵۰ کارگاه خانگی تولید خیار شور به صورت سنتی و ۲۰ کارگاه به صورت صنعتی و نیمه صنعتی در روستای ونایی به کار تولید خیار شور مشغول هستند.

او با بیان اینکه اقتصاد روستا به تولید و صادرات این محصول متکی است، یادآور شد: منطقه ونایی بروجرد سالانه بیش از هفت هزارتن خیارشور تولید می‌کند که با برنامه ریزی درست و حمایت مسوولان قابلیت افزایش چند برابری تولید را هم دارد.

آمادگی شهرداری برای سرمایه گذاری گردشگری

شهردار ونایی نیز گفت: پیگیری ساماندهی سفره خانه ها و رستوران های منطقه دربند ونایی در دستور کار قرار دارد که با انجام این کار رونقی از مسیر گردشگری در سفره های مردم حاصل می شود.

امیر دبیری فر بیان کرد: کمیسیونی متشکل از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، شهرداری و فرمانداری تشکیل شده و موضوع ساماندهی سفره خانه ها و رستوران های منطقه دربند ونایی را پیگیری کند.

او یادآور شد: ونایی حدود ۶ هزار و ۲۹۰ نفر جمعیت دارد که با ابلاغیه وزارت کشور از مرداد ۱۴۰۰ به شهر تبدیل شده و از جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است که شهرداری آمادگی کامل دارد با افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشند همکاری کند.

دبیری فر بیان کرد: شهر ونایی در محورهای مختلفی از قبیل تله کابین و بوم گردی، از ظرفیت های خوبی برخوردار است که در صورت ورود سرمایه گذار می تواند در رونق اقتصادی این منطقه تاثیر زیادی داشته باشد.

شهردار ونایی گفت: با توجه به تردد کوهنوردان می توان پیشنهاد ایجاد خانه کوهنوردان را در این منطقه داد که این موضوع هم می تواند در کنار فرآوری محصولات مختلف کشاورزی به رونق گردشگری این منطقه منجر شود.

او افزود: در زمینه تولید خیار شور و انواع دیگر ترشیجات، شهر ونایی از ظرفیت های خوبی برخودار است که در راستای فروش بیشتر این محصولات و توسعه گردشگری بر مبنای این ظرفیت ها، موضوع احداث ناحیه صنعتی ونایی را مطرح کرده ایم و مورد موافقت واقع شده است.

ونایی؛ روستای هدف گردشگری در بروجرد

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: پنج روستا با ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای معرفی به عنوان روستاهای هدف گردشگری در بروجرد وجود دارد، این روستاها شامل منطقه ونایی، دهکرد، آق‌بلاغ، کوشکی و ملمی جان است که از این بین ۲ روستای ونایی و دهکرد به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده اند.

کامران حسینی افزود: بروجرد از گذشته در یک دشت حاصلخیز قرار داشته که پیرامون آن روستاهای پرتعدادی وجود داشته است با توجه به اینکه از آب کافی برخوردار بوده اند و شرایط اسکان را داشته اند امروزه نیز از زیرساخت های مطلوبی از نظر گردشگری برخوردار هستند.

او در خصوص روستاهای با قابلیت هدف گردشگری در بروجرد اضافه کرد: کنار زیرساخت های گردشگری که در این مناطق وجود دارد باید تاسیسات هم ایجاد کرد، تا شرایط اسکان و اقامت گردشگر در این مناطق فراهم شود.

حسینی تاکید کرد: زیرساخت های گردشگری بنا بر شرایط طبیعی و وجود آثار تاریخی شاخص به عنوان منطقه هدف گردشگری مشخص می شود اما خدمات گردشگری بر عهده دستگاه های دولتی نیست سرمایه گذار متقاضی می تواند با در نظر گرفتن منطقه گردشگری مورد نظر سرمایه گذاری کند و بعنوان یک منبع درامد و توسعه گردشگری از نظر اقتصادی باعث پویایی و رشد در آن مناطق شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close