اخبار بروجرد

پرسه سگ‌های بدون صاحب در معابر شهر بروجرد

روزهای بروجرد– پرسه سگ‌های بدون صاحب این روزها به یکی از مشکلات محیط شهری به خصوص شهر بروجرد تبدیل شده و این نگرانی را می‌توان در قدم های پرتردید کودکانی دید که در خلوت کوچه و خیابان راهی مدرسه می‌شوند و یا از مدرسه به خانه باز می گردند.

ایرنا: فرقی ندارد چه ساعتی قصد خروج از منزل را داشته باشی، سگ های بدون صاحب در هر ساعتی از شبانه روز دیده می‌شود که این ترس به خصوص برای دانش آموزانی که در نوبت صبح راهی مدرسه می شوند و آمدن سرویس آنها ممکن است همواره با دقایقی تاخیر همراه باشد، بیشتر احساس می شود.

دقایقی پردلهره که حتی اگر لحظه ای باشد، آزار دهنده است با یادآوری اینکه آن دانش آموز هر روز اگر قرار باشد حتی برای دقایقی این دلهره را با خود داشته باشد تا مدت ها اثرات آن در سلامت او باقی می ماند، این وضعیت برای شرایطی است که سگ های بدون صاحب بی آزار باشند و هنوز آنقدر گرسنه نشده باشند که به هر عابری در هر گذرگاهی حمله ور شوند.

دانش آموز بروجردی که صبح منتظر سرویس مدرسه می ماند، در این خصوص می گوید: بیشتر مواقع سگ های بدون صاحب را می بینم که تا فاصله نزدیکی با من پرسه می زنند و در دلم دعا می کنم که حیوان مسیرش را عوض کند، برخی مواقع از کنارم عبور می کند که در هر صورت لحظات سختی است.

وی می افزاید: هفته‌هایی که نوبت صبح به مدرسه می‌روم این ترس و دلهره بیشتر می‌شود و چون خیابان ها خلوت تر است سگ های ولگرد هم ترسناک تر به نظر می رسند اما در نوبت بعد از ظهر یا وقتی که مدرسه تعطیل می شود و خیابان های شلوغ تر است ترس کمتری دارم.

روایت هایی توام با ترس و وحشت مواجه با سگ های بدون صاحب گرسنه را می توان این روزها از زبان شهروندان در شهرهای مختلف شنید، ترس و وحشتی که اگر اقبال یاری کند و جان سالم به در ببری فارغ از کابوس های متعاقب آن، بیم تبعات دیگری از جمله خطر ابتلا به هاری وجود دارد، تعداد سگ‌های بدون صاحب زیاد شده و بنا بر گفته مسوولان مرتبط روز به روز هم در حال افزایش است.

شهریور امسال مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعاتی با عنوان «مروری بر چالش‌های مدیریت سگ‌های پرسه‌زن آزاد در کشور» منتشر کرد که در آن آماری از میزان حیوان گزیدگی در کشور ارائه شده بود، براساس این گزارش در ۱۴۰۱در کشور ۳۲۰ هزار و ۱۱ مورد حیوان‌گزیدگی ثبت شده که نزدیک به ۸۱ درصد این موارد مربوط به سگ‌ها بوده است.

این گزارش به هزینه بیش از ۹ میلیون یورو جهت واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن ضدهاری در ۲ سال گذشته اشاره دارد در حالی که در این مدت ۳۰ نفر جان خود را به‌ دلیل ابتلا به بیماری هاری از دست داده‌اند.

یکی از آمارهای قابل توجه این پژوهش جایگاه ایران در حوزه سگ گزیدگی است، محققان در این پژوهش اعلام کرده اند که ایران از نظر تعداد مرگ‌ و میر هاری ناشی از سگ‌گزیدگی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ با ۳۷ مورد مرگ در رتبه سوم جهان قرار دارد.

در استان لرستان بنا بر گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در ۹ سال از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ هیچ گزارش مرگ ناشی از هاری در لرستان ثبت نشده اما امسال یک مورد اتفاق افتاده است.

بهرام دلفان با بیان اینکه سالانه ۲۴۰ میلیارد ریال جهت پیشگیری از هاری، خرید سرم و واکسیناسیون هزینه می شود، اظهار کرد: وقوع یک مورد امسال زنگ خطری برای همه محسوب می شود بنابراین دستگاه های اجرایی مرتبط با این موضوع باید به صورت ویژه پای کار باشند تا سلامت مردم تضمین شود.

در لرستان بنا بر گفته مسوولان بیشترین حیوان گزیدگی در شهرستان های بروجرد، خرم آباد و کوهدشت اتفاق افتاده در همین خصوص مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد می گوید: یک هزار و ۲۴۶ مورد حیوان گزیدگی در نیمه اول سال جاری در شهرستان بروجرد ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

۵۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در بروجرد جمع آوری شد

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بروجرد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: امسال در بروجرد ۵۰۰ قلاده سگ زنده گیری شد که عقیم سازی حدود ۱۸۰ قلاده صورت گرفته است و در مجموع ۳۵۰ قلاده سگ واکسینه و رهاسازی شده اند.

شهاب شعبان با اشاره به اینکه هزینه واکسیناسیون، عقیم سازی و زنده گیری هر قلاده سگ حدود ۲۰ میلیون ریال است، گفت: ما این هزینه را تقبل کرده ایم و این باعث شده تا برخی روستاییان شبانه سگ های خود را در شهر بروجرد رها کنند تا به صورت رایگان واکسیناسیون و یا عقیم سازی آنها انجام شود که همین اقدام موجب افزایش تعداد سگ های بدون صاحب و رها شده در شهر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی تیم زنده گیری سگ های بدون صاحب مقاومت برخی مردم است، بیان کرد: در برخی محلات و مناطق شهر، مردم در برابر تیم زنده گیری سگ های بدون صاحب مقاومت می کنند و برخوردها و تنش ها و درگیری هایی به وجود می آورند و با تاکید بر اینکه این سگ ها نقش نگهبانی دارند مانع از اقدام تیمی زنده گیری سگ ها می شوند.

شعبان افزود: یکی دیگر از مشکلات مرتبط با جمع آوری سگ های بدون صاحب و هجوم آنها به شهر غذا دادن مردم به آنها است که این دخالت در تامین غذای مورد نیاز سگ ها باعث افزایش هجوم آنها به سطح شهرها شده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بروجرد با اشاره به اینکه اکنون حدود ۶۰درصد سگ های بدون صاحب در بروجرد واکسینه و عقیم سازی شده است، ادامه داد: این سگ ها بصورت پلاک بندی شده پلاک زرد مختص سگ های ماده و پلاک صورتی مختص سگ های نر است، رهاسازی شده اند و بعد از یکسال مجدد باید واکسیناسیون آنها انجام شود.

شعبان با اشاره به اینکه جمع آوری، واکسینه و عقیم سازی سگ های بدون صاحب توسط یک کارگروه خاص دنبال می شود، اضافه کرد: این کارگروه دربرگیرنده دستگاه های مختلفی اعم از شبکه بهداشت، محیط زیست، فرمانداری و شهرداری به عنوان دبیر این کارگروه است که اکنون ۱۰۰ درصد آن را شهرداری انجام می دهد و با قید فوریت جمع آوری، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های بدون صاحب را دنبال می کند.

وی گفت: برای نگهداری سگ‌های بدون صاحب جایگاهی در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع در بیرون از شهر بروجرد احداث شده و هم اکنون تعداد ۱۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در این فضا رهاسازی شده است.

شعبان افزود: در طول شبانه روز ۱۰ تا ۱۲ قلاده سگ در بروجرد زنده گیری و با انتقال به این مکان پلاک بندی و عقیم سازی و واکسیناسیون می‌شود، طریقه زنده گیری سگ‌ها توسط یک گروه به وسیله بیهوشی انجام و به محل نگهداری انتقال داده خواهد شد.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر بروجرد می‌توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری بروجرد یا با مدیریت پسماند تماس بگیرند.

افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در بروجرد

شهروندان و مسوولان بهداشتی مرتبط با موضوع حیوان گزیدگی با نگرانی از افزایش تعداد جمعیت سگ های بدون صاحب سخن می گویند و اینکه این افزایش جمعیت با کمبود مواد غذایی برای آنها و بعبارتی گرسنگی آنها بیم بیشتری برای سلامت انسان در پی خواهد داشت.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این باره می گوید: یک هزار و ۲۴۶ مورد حیوان گزیدگی در نیمه اول سال جاری در این شهرستان ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مژگان نوابی افزود: سال گذشته در این مدت میزان حیوان گزیدگی در بروجرد یک هزار و ۶۲ مورد بوده که ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به سگ، پنج تا ۶ درصد مربوط به گربه و بقیه موارد مربوط به گزش سایر حیوانات است.

وی بیان کرد: سال گذشته یک هزار و ۶۹۶ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده و این آمار در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۴۷۴ مورد بوده است که به عبارتی آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته هم نسبت به سال قبل از آن هم ۲۵ درصد افزایش را نشان می دهد که نشان دهنده سیر صعودی است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: ۷۵ درصد موارد حیوان گزیدگی در مردان و ۲۵ درصد در زنان رخ می دهد و از نظر شهری و روستایی نیز ۴۴ درصد موارد حیوان گزیدگی در روستاها و ۵۶ درصد در شهرها است اما با در نظر گرفتن میزان جمعیت که در روستاها در مقایسه با شهر وجود دارد، می توان گفت میزان حیوان گزیدگی در روستاها بیشتر است.

نوابی افزود: بیشتر گروه سنی دچار حیوان گزیدگی بین ۱۰ تا ۳۹ سال و جمعیت نوجوان، جوان و گروه کار هستند.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۴ آخرین مورد هاری انسانی ثبت شده و تا کنون هیچ مورد هاری انسانی در بروجرد وجود نداشته است، یادآور شد: تمام موارد هاری حیوانی هستند سال گذشته پنج مورد هاری حیوانی شامل یک گاو و چهار سگ ثبت و امسال نیز در این مدت ۲ مورد هاری حیوانی ثبت شده است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از بیماری ها اضافه کرد: اولین و مهمترین اقدام بعد از حیوان گزیدگی و تماس پوست با بزاق حیوان شست و شوی آن محل به مدت ۱۵ دقیقه است و پس از آن باید در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کرد که در شهرستان بروجرد شهروندان باید به واحد پیشگیری و درمان هاری بیمارستان چمران مراجعه کنند.

نوابی با تاکید بر کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب گفت: جمعیت سگ های بدون صاحب روز به روز در حال افزایش است که این مهم باید کنترل شود و شهرداری ها و بخشداری ها در راستا زنده گیری، عقیم سازی، معدوم سازی و ایمن سازی اقدامات لازم را انجام دهند.

سگ های بدون صاحب روزها و شب‌ها گله‌ای به دنبال غذا می‌گردند، شهروندان گاهی اوقات برای پیاده‌روی شبانه و یا صبح ها برای رفتن به محل کار مجبورند از ترس تغییر مسیر دهند، تقریبا می توان گفت خاص یک محله یا منطقه و شهر نیست و همه شهروندان در سطوح مختلف با این مشکل مواجه هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close