اخبار بروجردویژه ها

حرمی‌بافی؛ میراثی کهن که در حال فراموشی است

روزهای بروجرد– سال‌های گذشته در کوچه‌ پس‌کوچه‌های بازار تاریخی بروجرد هنرمندانی انواع حرمی و جاجیم را در هجره‌های کوچک می‌بافتند، امروز همه بافندگان جاجیم و حرمی به دیار باقی شتافته‌اند و فقط چند مغازه فروش صنایع دستی این بافته‌های زیبا را به فروش می‌رسانند.

حرمی‌بافی؛ میراثی کهن که در حال فراموشی است

علیرضا سلیمانی روزبهانی: حرمی بافی از بافته‌های سنتی بروجرد است که از سالیان گذشته به میراث‌ مانده است.

سال‌های گذشته در کوچه‌ پس‌کوچه‌های بازار تاریخی بروجرد هنرمندانی، انواع حرمی و جاجیم را در هجره‌های کوچک می‌بافتند، امروز همه بافندگان جاجیم و حرمی به دیار باقی شتافته‌اند و عملا بافت حرمی و جاجیم در کوچه پس کوچه‌های بازار تاریخی بروجرد به دست فراموشی سپرده شده است، فقط چند مغازه فروش صنایع دستی این بافته‌های زیبا را به فروش می‌رسانند.

مجید نیک اعتقاد با افتتاح خانه نساجی بروجرد در خانه تاریخی بزرگمهر به همراه پسران خود توانسته بافت حرمی و جاجیم را احیا و حتی چند نفر دیگر را آموزش و به کار مشغول کند.

خانه بزرگمهر بروجرد از خانه‌های تاریخی بروجرد در خیابان بحرالعلوم واقع شده و این روزها با افتتاح خانه نساجی سنتی در این خانه، صدای  زندگی در آن شنیده می‌شود.

وارد حیاط خانه که می شوی با نخ‌های رنگارنگ روبرو می‌شوی که بعد از رنگرزی برای خشک شدن به در و دیوار آویخته شده‌اند.

با ورود به خانه بزرگمهر که هم‌اکنون خانه نساجی سنتی می‌باشد اتاقی برای نمایش محصولات بافته شده جاجیم و حرمی که پر از رنگ‌های هیجان انگیز و پرانرژی است.

صدای کوبیدن شانه دستگاه چوبی بافندگی و جابجا شدن وردها که بر تار و پود حرمی نقش زندگی ایجاد می‌کند شنیده می‌شود.

بافنده که خانمی جوان است با حوصله و آرامی شانه را بر تار و پود حرمی می کوبند و نقش و نگار را ایجاد می‌کند.

بیگلری می‌گوید یک‌سال است که کارش را آغاز کرده و در خانه نساجی سنتی که زیر نظر آقای نیک اعتقاد اداره می شود آموزش دیده است.

او از کارش راضی است و با چشمان تیزبین خود در حالی که با من گفت‌وگو می‌کرد نقش و نگار و تار و پود پارچه را رها نمی‌کرد.

یکی دیگر از بافندگان پارچه اکبر شجاعی، که مردی حدودا ۴۰ ساله بود با مهارت بالایی کار خود را انجام می‌داد و مشخص بود که در کارش استاد است.

مسئول خانه نساجی سنتی بروجرد گفت: سالهاست که در فکر احیای نساجی سنتی بروجرد که کار و پیشه اجدادمان بوده است هستم.

مجید نیک اعتقاد افزود: موفق شدم ۲ پسرم را با خود همراه کرده و آنان نیز در این کار به مهارت کافی برسند. حرمی بافته شده بیشتر در استان‌های بزرگ کشور مانند اصفهان و تهران و شیراز عرضه می‌شود.

او بیان کرد: عملیات بافت حرمی از رنگ کردن نخ تا بافتن آن در خانه نساجی سنتی بروجرد انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: حرمی یکی از دست بافته‌های سنتی بروجرد محسوب می‌شود که این روزها زینت بخش خانه‌هایی که دل در گرو آیین و سنت کهن ایرانی دارند، می‌باشد.

کامران حسینی افزود: حرمی بافی یکی از دست‌بافته‌های بروجرد است که در سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی شد، مهارت بافت این هنر سنتی در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

او اظهار داشت: این بافته ارزشمند به وسیله دار پارچه‌ بافی ۲ وردی بافته می‌شود، نمونه‌های قدیمی آن تماما از تار و پود پشمی و نمونه‌های امروزی با تار پنبه‌ای و گاهی اکرلیک بافته می‌شود، معمولاً ابعاد حرمی به طول ۱۴۰ سانتی‌متر و عرض یک متر و یا عرض ۶۰ سانتی‌متر است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: نقوش، غالبا نقوش ذهنی و بر اساس سلیقه بافنده، می‌باشد، رنگ‌های مورد استفاده در این دست بافته در گذشته معمولا شامل رنگ‌های قرمز لاکی و سورمه‌ای بود، اما امروزه نقوش و رنگ‌های مورد استفاده در این دست بافته دارای تنوع بسیاری است.

حسینی افزود: در گذشته از حرمی به عنوان بقچه حمام، زیرانداز و سجاده استفاده می‌شد، اما در حال حاضر با رواج زندگی مدرن و به اصطلاح، ماشینی جایگاه کاربردی خود را از دست داده و جنبه تزیینی پیدا کرده است، امروزه از حرمی به عنوان رومیزی، رومبلی، دیوارکوب استفاده می‌شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close