اخبار بروجردویژه ها

نساجی بروجرد؛ بیم و امید کارگران

روزهای بروجرد- نساجی بروجرد، نامی آشنا در ایران، کارخانه ای که علاوه بر جایگاه صنعتی آن در لرستان و کشور امیدی برای ارتزاق خانواده های بسیاری است، در عین حال کارگران این کارخانه همواره با فراز و نشیب های اقتصادی، بیم اخراج، تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو را با خود داشته اند.

ایرنا: حدود ۳۵ درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد واقع شده که یکی از همین صنایع مهم نساجی بروجرد است، این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در سال‌ ۱۳۶۴ احداث و در سال ۱۳۶۷ به بهره‌برداری رسید، ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه نساجی بروجرد از کشورهای سوئیس و آلمان و کارخانجات ماشین سازی ایران است.

نساجی بروجرد از واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ لرستان محسوب می شود که اکنون با سه بخش ریسندگی، بافندگی و دوزندگی در سه شیفت در حال فعالیت است.

این واحد تولیدی سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر پارچه خام و تکمیل شده و انواع نخ پنبه و پلی استر و ویسکوز تولید می کند، همچنین بخش دوزندگی نساجی بروجرد که در برگیرنده کالای خواب، پوشاک، البسه و تولید انواع لباس است نیز در دولت سیزدهم راه اندازی شد.

واحد دوزندگی، چاپ دیجیتال و برش کارخانه نساجی بروجرد در قالب طرح توسعه آبان ماه سال گذشته با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افتتاح و به بهره برداری رسید.

طرح توسعه نساجی بروجرد بنا بر رویکر دولت سیزدهم در جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها در مجموع حدود ۸۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کرد که ۵۰ درصد نیروهای جذب شده در این واحد تولیدی زنان سرپرست خانوار هستند اما این روزها آنچه که باعث نگرانی کارگران این کارخانه شده اخراج و تعدیل نیرو است.

مرضیه بانوی سرپرست خانواری که در بخش دوزندگی این کارخانه مشغول به فعالیت شده می گوید: کارگران این واحد تولیدی ترس از اخراج و تعدیل نیرو را هر روز با خود دارند.

این بانوی سرپرست خانوار می افزاید: از زمانی که در بخش دوزندگی نساجی مشغول به کار شده ام زندگی خانواده ام از نظر اقتصادی سر و سامانی به خود گرفته ولی در عین حال هر روز هم این نگرانی را دارم که کاش اخراج نشوم زیرا در این شرایط از دست دادن کار، سخت ترین اتفاق ممکن برای هر بانویی است که وظیفه سرپرستی خانوار را بر عهده دارد.

یکی دیگر از کارگران مرد کارخانه نساجی بروجرد که در بخش ریسندگی مشغول است از فضای همراه با اضطراب کارگران می گوید: همه کارگران این کارخانه این روزها با نگرانی در محل کار خود حاضر می شوند و بیم این را دارند که هر روز ممکن است از سوی مسوولان کارخانه به عنوان آخرین روز کاری آنها اعلام و اخراج شوند.

یکی دیگر از کارگران مرد این کارخانه که در بخش بافندگی فعالیت می کند و همه امید خود و خانواده اش را کار در این کارخانه می داند، می گوید: برخی کارگران حتی با ۱۵ سال سابقه فعالیت در این کارخانه در چند ماه اخیر اخراج شده اند و این مسئله نگرانی ما را بیشتر می کند.

اخراج بیش از ۵۰۰ کارگر نساجی از ابتدای امسال تاکنون

فرماندار بروجرد در شورای اداری شهرستان که با حضور رییس کل دادگستری لرستان و مدیران شورای قضایی استان برگزار شد، با تاکید بر پیگیری های لازم برای جلوگیری از اخراج کارگران نساجی بروجرد گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۵۰۰ کارگر این کارخانه اخراج شده اند، اخراج نیروهای این کارخانه به یکی از مشکلات و ایجاد نارضایتی در بین مردم شهرستان تبدیل شده است.

مسلم مرادی با اشاره به ورود دستگاه قضایی استان برای حل مشکل این واحد صنعتی افزود: ما می خواهیم به طور ویژه حسابرسی این کارخانه صورت گیرد تا مشخص شود چرا با وجود اینکه امکانات و حمایت های دولتی بسیاری از این واحد تولیدی شده باز هم نیروهای این کارخانه اخراج می شوند.

به گفته رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد هم اکنون یک هزار و ۸۵۰ کارگر در بخش های مختلف صنعت نساجی بروجرد مشغول فعالیت هستند.

عبدالعلی گیوه کی اظهار کرد: ۵۳۰ کارگر کارخانه نساجی بروجرد در ۹ ماهه امسال قطع رابطه کار شدند که از این تعداد ۴۱ نفر به علت استعفا، ۱۰۳ نفر به علت حضور نداشتن(ترک کار یا غیبت غیر موجه) و ۳۸۶ نفر نیز به علت تمدید نکردن قرارداد رابطه کارشان با کارخانه نساجی بروجرد قطع کار شده اند.

او با اشاره به اینکه ۳۰ نفر نیز از این کارگران مجدد به‌کار بازگشته اند، افزود: اکنون تعداد کارگران شاغل در کارخانجات یک هزار و ۴۵۰ نفر و تعداد کارگران شاغل در دفتر مرکزی و ۵۰ فروشگاه کشور ۴۰۰ نفر است که در مجموع نشان دهنده اشتغال بیش از یک هزار و ۸۵۰ نفر در صنعت نساجی شهرستان است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بیان کرد: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری مربوط به نساجی ۱۳۲ نفر است، اکنون کارگران این کارخانه ۲ ماه حقوق معوق آبان و آذر سال جاری را دارند که پیگیری برای پرداخت آنها در حال انجام است.

۹ میلیون متر پارچه در کارخانه نساجی بروجرد تولید شد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: ۹ میلیون متر پارچه در ۹ ماهه سال جاری در کارخانه نساجی بروجرد تولید شده که این میزان تا پایان سال به بیش از ۱۳ میلیون متر خواهد رسید.

محمد اصل مرزی با اشاره به اینکه نساجی بروجرد تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم در ۲ فاز ریسندگی و بافندگی فعال بود، اظهار کرد: واحد دوزندگی و رنگرزی دیجیتال نساجی بروجرد سال گذشته در قالب طرح توسعه این واحد صنعتی با توجه به تاکیدات رییس جمهور مبنی بر حمایت از تولید راه اندازی و افتتاح شد.

او با بیان اینکه روزانه ۵۵ هزار متر پارچه در کارخانه نساجی بروجرد تولید می شود، افزود: بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ارزی برای خرید و تجهیز ماشین آلات و پرداخت بدهی های معوق توسط دولت سیزدهم به این واحد بزرگ تزریق شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد بیان کرد: همچنین سال گذشته در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات این واحد صنعتی ماشین آلات جدید مورد نیاز با دریافت تسهیلات ارزی از خارج کشور تامین و نصب شد.

اصل مرزی اضافه کرد:‌ کارخانه نساجی شهرستان بروجرد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پارچه در کشور محسوب می شود که در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته او با توجه به اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد، خط تولید دوزندگی و برش این واحد صنعتی با ۷۰۰ میلیون یورو خرید تجهیزات افتتاح شد که با بهره برداری از این خط تولید زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ جوینده کار فراهم شده است.

بدهی ۷۰۰ میلیارد ریالی تامین اجتماعی به نساجی

رییس تامین اجتماعی بروجرد گفت: بیشترین میزان طلب تامین اجتماعی شهرستان مربوط به کارخانه نساجی بروجرد ۷۰۰ میلیارد ریال است و اکنون نیز تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان این کارخانه که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند به یک هزار و ۱۰۰ نفر می رسد.

قدرت سعادتی افزود: بنا بر آخرین لیست ارائه شده تعداد یک هزار و ۷۰۰ نفر نیز از کارخانه نساجی بروجرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

ورود دادستانی بروجرد برای حل مشکل اخراج کارگران نساجی

رییس دادگستری بروجرد با اشاره به انجام اقداماتی برای حمایت از تولید و رفع موانع تولید گفت: نساجی بروجرد در مجموع بیش از ۲ هزار نیرو دارد یعنی بیش از ۲ هزار خانواده از آن ارتزاق می کنند و دادگستری به دفعات برای جلوگیری از تعطیلی آن ورود کرده اما همچنان به اخراج نیروها در این کارخانه با وجود گرفتن تسهیلات ادامه داده می شود.

خیرعلی کرمی عالمافزود: با بررسی های انجام شده ما به این نتیجه رسیدیم که اخراج کارگران در این راستا انجام می شود تا این کارخانه بتواند از بانک ها تسهیلات بیشتری دریافت کند، برای حل این مشکل ما پیشنهاد دادیم و مصوبه شورای تامین هم داریم که این مسئله باید حسابرسی شود که تسهیلات دریافتی کجا می رود، همین تسهیلات را اگر ما تجمیع کنیم برای فعالیت همین کارگران اخراجی کافی است.

او ادامه داد: دادگستری به صورت قاطع و بدون چشم پوشی برخورد خواهد کرد، هدف رفع موانع تولید است تا از تعطیلی کارخانه ها جلوگیری شود.

در هر شهر و دیار و منطقه این چرخش چرخ های کارخانه های آن شهر است که رضایت مندی با گلایه مندی مردم را همراه با امیدها و نگرانی های آنها پیرامون معیشت آنها را در پی دارد.

امام جمعه بروجرد در خطبه های این هفته نماز جمعه بروجرد با اشاره به مشکل اخراج کارگران در نساجی بروجرد، گفت: پیگیری های زیادی با مسوولان استان و شهرستان انجام شده علاوه بر این موضوع با با وزیر و رییس جمهوری نیز مطرح شده و امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی در خطبه های هفته قبل نماز جمعه بروجرد نیز با انتقاد از بی توجهی نسبت به حل مشکل نساجی بروجرد ادامه داد: کارگرانی با ۱۶ سال سابقه کار را اخراج می کنند که باید این مشکل مورد رسیدگی قرار گیرد و مسوولان استان بدانند فقط با حرف زدن کارها درست نمی شود.

آنچه که این روزها به طور گسترده تری در رسانه های مختلف به آن پرداخته می شود، موضوع اخراج کارگران نساجی بروجرد است، مشکلی که بر معیشت و سفره بسیاری از خانوارهایی که در این کارخانه مشغول به کار هستند سایه انداخته است و می خواهند این مشکل رسیدگی شود.

کارخانه نساجی شهرستان بروجرد که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پارچه در کشور محسوب می شود در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close