اخبار بروجرد

عدالت محوری حقیقتی انکار ناپذیر است

کلثوم دلیران– عدالت محوری حقیقتی است که به تغییر نگرش ها در حوزه مدیریتی کلان کمک می کند و نمی توانیم آن را انکار کنیم. این عدالت محوری یک روز ممکن است به نفع شما باشد و یک روز به ضرر شما ولی نظام جامعه و جهان را برپا نگه میدارد.

این که در داخل استان لرستان قومیت ها را به جان هم بیندازیم نمی توان نامش را گرفتن حق شهرستان بروجرد نامید. اگر احساس می شود با تقسیمات کشوری در سایه ی عدالت، استان شدن بروجرد در جای خودش تحقق پیدا می کند می توان با جدیت و همیت و استفاده از تمامی ظرفیت ها با بهره مندی از قوانین، این خواسته ی به حق مردم را تا رسیدن به نتایج مطلوب دنبال کرد.

مطمئنا عدالت محوری، ریشه اختلافات را از بین می برد و چون حق هر کس به وی داده می شود به طور قطع زمینه اختلاف به زمینه وحدت تبدیل خواهد شد. چنانچه مجموعه فرهنگ ما با دیگر فرهنگهای ملی گره می خورد و تبادل فرهنگی خود مولفه ای اجتناب ناپذیر در روابط بین الملل، حوزه فرهنگ است.

اختلاف مردم بروجرد با خرم آباد اختلاف قومی نیست که برخی از آب گل آلود به نفع شخصی ماهی بگیرند، این اختلافات مانند اختلافات بسیاری از استان های دیگر حقوقی است.

“أَهْلُ الْبَیْتِ أَدْرَی بِمَا فِی الْبَیْتِ”.
اهل هر خانه ای به آن خانه از دیگران آگاهترند. بر اساس همین روایت معتقدیم که شیعه در پیروی از اهل بیت(ع) بهتر به دین پیامبر دست پیدا کرده است چون آنان اهل بیت پیامبر بوده اند.(‌کتاب اربعه)

در حقیقت این قاعده همانطور که در تشیع ما قابل اجراست در هر مساله بومی مردم بروجرد هم قابل اجرا است بدین معنا که می توانیم شکلی از عدالت را در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیمان را گسترش بدهیم. بنابراین اگر ما در مدیریت منطقه خودمان بیشتر نقش داشته باشیم به طور قطع بهتر می توانیم به این هدف نزدیک شویم.

یکی از بهترین راههای گسترش عدالت این است که مدیریت را از فاصله ها دور کنیم. اینکه یک مدیریت در شهرستان داشته باشیم و آن منطقه زیر نظر مرکز باشد را کوتاهش کنیم تا همین مدیریت مرکز به مدیریت محلی و بومی منتقل شود که استدلال مدیریتی شهرستان این است یعنی چیزی که به آن می گوییم استان.

یکی از مصادیق تلاش در گسترش عدالت محوری تشکیل استان با شهرهای نهاوند، ملایر و بروجرد به عنوان مناطق هوشمند است که از جهت فرهنگی شبیه به هم هستند و با تشکیل استان می توانیم به این عدالت فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم، مدیریت ها بهتر تقسیم و برنامه ها بهتر طراحی می شوند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close