اخبار بروجرد

سمنو قاصدک بهار در بروجرد

علیرضا سلیمانی- سمنو یکی از سین‌های سفره هفت‌سین ایرانیان است که با جوانه تازه گندم پخته می‌شود، سمنوی بروجرد قاصدک بهار است که پخت آن در کوچه پس کوچه‌های خیابان صفا شروع شده است.
سمنو یکی از خوارکی‌های خوشمزه و یکی از سین‌های سفره هفت‌سین ایرانیان است که با جوانه تازه گندم پخته می‌شود، سمنوی بروجرد قاصدک بهار است که پخت آن در کوچه پس کوچه‌های خیابان صفا شروع شده است.
سمنوپزان در بروجرد با رسیدن بوی عید و تکاپوی مردم برای خرید و خانه تکانی منازل آغاز می‌شود، سمنو خوارکی خوشمزه‌ای است که فقط برای سفره هفت سین عید نیست و در وعده صبحانه و عصرانه نیز مصرف می‌شود.
قدمت بیش از ۱۰۰ ساله سمنو پزان در بروجرد سمنوپزان در بروجرد قدمتی بیش از ۱۰۰ ساله دارد، به طوری که سمنوی بروجرد به استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور فرستاده می‌شود.
قدیمی‌ترین حجره سمنوپزی در بروجرد سمنوی سید است که همچنان فعال و روزانه مقدار زیادی سمنوی تازه طبخ و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، مغازه سمنوپزی سید در نبش کوچه‌ای در میدان صفا بروجرد قرار دارد، وقتی وارد کوچه می‌شوی بوی مطبوع سمنو را حس می‌کنی و حتما باید مقداری سمنو تهیه و میل کنی.
طریقه پخت سمنو در بروجرد مراحل پخت سمنو به این طریق است که گندم‌ها را خیس کرده و اجازه می‌دهند تا بعد از چند روز جوانه زده و کمی قد بکشند سپس جوانه‌های گندم را در دستگاهی ریخته و آب آنها را گرفته و در دیگ‌های بزرگی ریخته و حدود ۲۴ ساعت می‌جوشانند تا قوام بیاید و به سمنو تبدیل شود.
سمنوی تهیه شده به صورت کیلویی به فروش می‌رسد، با نزدیک شدن به عید نوروز بازار پخت و فروش سمنو داغ می‌شود و مغازه‌های اطراف میدان صفا همگی به پخت سمنو مشغول می‌شوند، برخی از دست‌فروشان نیز با گذاشتن دیگی در درون گاری خود سمنو را به داخل شهر و بازار می‌برنند و به فروش می‌رسانند.
خواص سمنو برای بدن انسان سمنو از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و معتدل است، ۱۰۰ گرم سمنو ۳۰۰ گرم کالری، ۶ دهم گرم پروتئین دارد ، ۵۲ گرم کربوهیدرات دارد.
سمنو حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن، مس و انواع ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 است.
مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن به ویژه استخوان‌ها می‌شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، بنابراین افراد میانسال که در معرض پوکی استخوان قرار دارند می توانند با مصرف به انداره سمنو از این بیماری جلوگیری کرده واستخوان های خود را تقویت نمایند.
سمنوپزان بروجرد تاکنون ثبت ملی نشده است متاسفانه سمنوپزان نوروز در بروجرد با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله  تاکنون توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد ثبت ملی نشده است، اسفند ماه فصل شروع سمنوپزان در بروجرد است که در این فصل می‌شود با برگزاری جشنواره‌های مختلف گردشگران را به بروجرد فراخواند و رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کرد.
سمنوپزان در ایام نوروز نیز در بروجرد ادامه دارد و مسافران و گردشگران نوروزی می‌توانند در میدان صفا و کوچه‌پس‌کوچه‌های اطراف آن سمنو تازه تهیه و میل کنند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close