اخبار بروجرد

خبرنگاران نباید از خودارزیابی در حرفه شان هراس داشته باشند

کلثوم دلیران– افراد به دلایل مختلف وارد روزنامه‌نگاری می‌شوند. برخی، فقط از نوشتن و یادگیری چیزهای جدید لذت می‌برند. برخی می‌خواهند مشهور شوند و نامی برای خود دست و پا کنند و برخی ممکن است بخواهند تأثیر مثبتی داشته باشند و تغییرات اجتماعی ایجاد کنند.

مهم داشتن سواد حرفه خبرنگاری است که یک خبرنگار حرفه ای به هنگام فعالیت در رسانه به کار گرفته می شود. البته داشتن تجربه بخشی از این سواد است و مهمترین مولفه کسب آموزش های مستمر و بروز است که یک خبرنگار در حین انجام وظیفه باید خود را در معرض آموزش های گوناگون در حوزه رسانه قرار داده و از خودارزیابی در طول مدت فعالیت هراس نداشته باشد‌. صرف داشتن تجربه و کار کردن به عنوان خبرنگار یا روزنامه نگار در یک رسانه دلیل حرفه ای بودن نیست. به طور قطع ضروری است همکاران رسانه ای برای محک زدن سطح علم دریاگونه ی خبرنگاری و اینکه به چه میزان این حرفه را بلد شده اند و شگردهای مختلف آن را می دانند در فراگیری دوره ها و آزمون های مرتبط با تعیین سطح شغلی و حرفه ای شرکت کرده تا به ارزشیابی مدنظر برسند.

خبرنگاری یک حرفه است و نه یک شغل که هر خبرنگار موظف است برای مجهز شدن به علم خبرنگاری از تمامی مهارت های خاص و متعلق به این حرفه، طی فعالیت کاری توسط دوره های آموزشی ارائه شده از سوی آموزشگاه های معتبر بهره مند شوند.

متاسفانه اغلب خبرنگاران در شهرستان ها به دلیل فقدان دوره های آموزشی قابل دسترسی، تنها به داشتن تجربه در حین فعالیت بسنده کرده و از انجام آزمون های مربوط به ارتقاء سطح حرفه خبرنگاری امتناع داشته و از خودارزیابی حرفه ای هراس دارند.

در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بزرگ به دلیل وسعت بالای پوشش اخبار خبرنگاران حرفه ای که به طور تخصصی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، محیط زیست و … فعالیت می کنند در هر حوزه تخصصی می توانند کتاب ، مقاله و یادداشت های سیاستی به چاپ برسانند و به عنوان یک کارشناس خبر در حوزه کاری خود حرف برای گفتن داشته باشند اما در شهرهای کوچک به دلیل عدم بکارگیری خبرنگاران توسط رسانه های استانی شاهد کیفیت پایین اخبار در حوزه های مختلف خبری هستیم مثلا یک خبرنگار در شهرستان مجبور است چندین حوزه خبری را پوشش دهد موضوعی که بنده سال ها بدین گونه فعالیت داشته ام.

متولیان امر، خانه مطبوعات، انجمن های صنفی روزنامه نگاری در استان ها موظفند برای ارتقاء حرفه خبرنگاری دوره های آموزشی لازم برای اصحاب رسانه در سطح استان ها برگزار کنند تا خبرنگارانی که به صورت مبتدی و صرفا از روی علاقه وارد این حرفه خطیر شده اند از مهارت های متنوع برخوردار شوند رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رشد و توسعه هر منطقه به وجود خبرنگاران و افراد نخبه، متخصص و کارآمد در حوزه های مختلف رسانه ای بستگی دارد و همه این مولفه ها در سایه ی یادگیری مهارت ها و بروز بودن اهالی رسانه معنا پیدا می کند.

آموزشگاه درس رسانه بروجرد با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور با ۳۱ رشته در گروه فناوری نرم و فرهنگی با رشته های گروه رسانه و روابط عمومی، سواد فضای مجازی، مهارت بکارگیری برقراری ارتباط، بازاریابی مطبوعات، فن بیان و گویندگی، خبرنگاری حوزه زنان، ورزشی، سیاسی و کودکان و … از مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در بروجرد آماده خدمات دهی به کلیه خبرنگاران استان لرستان به صورت حضوری می باشد و هم اکنون در حال برگزاری دوره های مختلف آموزشی جهت ارتقاء سطح حرفه خبرنگاری اهالی رسانه استان لرستان و شهرستان بروجرد است.

پیشنهاد می کنم خبرنگارانی که تا کنون هیچ گونه دوره آموزشی مرتبط با علم خبرنگاری و مهارت های زیر مجموعه آن را شرکت نکرده اند حتما در دوره های آموزشی قابل دسترسی شرکت کرده و از خودارزیابی در این حرفه هراسی نداشته باشند.

 

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close