جوانی جمعیت ایران در گرو فرزندآوری
روزهای بروجرد- جوانی جمعیت در ایران زمانی اتفاق میفتد که مادران این سرزمین بتوانند امر فرزندآوری را اولیت زندگی قرار دهند.

سایت خبری روزهای بروجرد به عنوان یک رسانه تحلیلی به ویژه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی با کلثوم دلیران فعال رسانه ای بروجرد در رابطه با جوانی جمعیت و نقش رسانه های لرستان گفت و گویی انجام داده است که در ادامه با هم آن را می خوانیم.
لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان سایت روزهای بروجرد و مخاطبان معرفی کنید.
بنام خدا بنده کلثوم دلیران دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم و علاوه بر فعالیت رسانه ای به عنوان روزنامه نگار در حوزه های فرهنگی نیز قلم میزنم و پژوهش هایی هم تا کنون انجام داده ام.
نظر شما راجع به نقش زنان در حوزه اجتماعی مانند خانواده و گفتمان سازی چیست؟
در هرجایی که عنصر زندگی در جامعه حضور دارد نقش مهم زنانهای را در پیش بری همان اهداف الهی اجتماعی میبینیم.
اولویت اول که جامعه از آن ساخته می شود؛ خانهداری، فرزند آوری، خانوادهداری و… است.
اولویت دوم که بر همه زنان واجب است؛ مدیریت نرم جامعه است در حوزه گفتمان و تبیین در فضای عمومی جامعه یعنی زنان باید گفتمان ساز باشند.
اولویت سوم برای زنانی است که باتوجه به شرایط و استعدادشان، میتوانند نقش آفرینی تخصصی خاصی انجام دهند.
یکی از برنامه ها در حوزه جوانی جمعیت، ترویج فرهنگ فرزندآوری و نهادینه کردن تحکیم بنیان خانواده است، به نظر شما دولت ها در اجرای این مهم چقدر توانسته اند موفق عمل کنند؟
اوایل کار دولت سیزدهم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سال ۱۴۰۰ تصویب شده است. آنچه مشهود است قانون گذار این قانون را تصویب کرده متقاضی هم آمادگی همکاری با قانون گذاری را دارد اما این وسط حلقه های مفقوده و مشکلاتی وجود دارد که باید شفاف سازی شوند.
دولت باید تمهیداتی را در اختیار بانوان قرار دهد که بانوان بجای اینکه خانه داری را ترک کنند و برای کار و تحصیل بیرون بروند، کار و تحصیل را به خانه بیاورند که زنان هم به حق خود در حوزه تحصیل و اشتغال برسند و هم نقش اساسی و ذاتی خود را در خانواده ایفا کنند. که به طور قطع این موضوع مورد قبول و تقاضای زنان است اما تا کنون سازوکارهایی برای عملیاتی سازی این امر به شکل کاربردی وجود نداشته و این مهم محقق نشده است.
خانم دلیران به عنوان کسی که در حوزه فرهنگ و رسانه فعالیت دارید از جمله عوامل بازدارنده فرزندآوری در کشور به چه مواردی اشاره می کنید؟
نگرانی از آینده شغلی فرزندان، ترس از تعداد فرزندان بیشتر، نداشتن مسکن مناسب، افزایش مشکلات اقتصادی با تولد فرزند، عدم آمادگی روحی مناسب برای تولد فرزند، نگرانی از سلامتی مادر با افزایش تعداد فرزند می تواند از جمله عوامل بازدارنده فرزندآوری در ایران باشد.
… و از جمله عواملی که موجب حمایت ها از فرزندآوری می شود؟
افزایش ۳ برابری یارانه خانوار دارای ۳ فرزند و بیشتر، افزایش حق اولاد و عائله مندی در فیش حقوق کارمندان، افزایش مرخصی مادران باددار به ۹ ماه، اعطای وام ودیعه مسکن تا شقف ۱۵۰ میلیون تومان، فروش کارخانه به قیمت کارخانه، سهام یک میلیون تومانی برای هر فرزند، اعطای ۱۵۰ متر زمین به فرزندان سم، کاهش تعرفه های مصرف های آب، برق، گاز
نقش رسانه ها در ترویج فرزندآوری و تحکیم بنیان خانواده در کشور به ویژه استان لرستان چیست؟
به نظر بنده متولیان امر برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که فرزندآوری هم یکی از تبصره های این مصوبه است باید مطابق جامعه هدف و بنابر ضرورت و نیاز هر منطقه و شهر در کشور توجه کافی داشته باشند و بر حسب نوع فرهنگ جامعه پذیری هر استان برنامه ریزی شود. در برخی مناطق با احتساب آمار زاد و ولد، ناباروری زوجین، تعداد افراد مجرد اعم از دختر و پسر، ایجاد اشتغال پایدار، نرخ بیکاری و مواردی از این دست می توان از خانواده ها درخواست و توقع همکاری داشته باشیم.
مثلا آمار افراد مجرد در شهری بیشتر از دیگر شهرهای استان لرستان است پس رسانه ها باید با حمایت ستاد ساماندهی امور جوانان و پیگیری مصوبات این ستاد، شناسایی افراد مجرد، رنج سنین مجردین نوع تحصیلات و شغل آنها بسترهای لازم برای ازدواج آسان این افراد را فراهم کنند. با ازدواج این افراد مسیر فرزندآوری خودبه خود در شهر مذکور هموار می شود.
یا نه در یک شهری آمار زوج های نابارور زیاد هستند که رسانه ها می توانند با همکاری با مراکز درمان ناباروری در آن شهر از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی آشنایی ارتباط زوجین را با این مراکز و نوع خدمات دهی آنها را فراهم کند و در زمینه درمان این افراد به رفع مشکلات و بارور شدن زوجین فعالیت کند.
پس اگر رسانه ها به وظایف خود به عنوان مرکزی برای انتقال پیام از فرستنده به گیرنده در جامعه عمل کنند تقریبا نصف راه را طی کرده ایم. رسانه ها با تبیین قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری می توانند سهم بزرگی در برون رفت کشور از دوران سالمندی که در آینده دچار آن خواهیم شد ایفا کنند.
بدون نظر! اولین نفر باشید