اخبار جهان

شورای حکام با ۳۰ رای موافق از مجموع ۳۵ رای علیه ایران قطعنامه صادر کرد

روزهای بروجرد- اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران را به تصویب رساندند. از ۳۵ عضو این شورا، سی عضو رأی موافق، دو عضو (روسیه و چین) رأی مخالف و سه عضو دیگر (هند، پاکستان و لیبی) رأی ممتنع دادند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از تصویب این قطعنامه در حساب توئیتر خود نوشت «این یعنی کشورهایی که روی‌هم‌رفته نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند از این قطعنامه حمایت نکرده اند.»

در این قطعنامه از ایران به دلیل پاسخ ندادن کامل به سؤالات آژانس در مورد ردیابی مواد اورانیومی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران انتقاد شده است.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: «این شورا نگرانی عمیق خود را اعلام می‌دارد؛ چرا که علی‌رغم تعاملات متعدد (ایران) با آژانس؛ اما به دلیل ناکافی بودن همکاری‌های ماهوی ایران؛ هنوز مسائل پادمانی مرتبط با این سه مکان اعلام‌نشده پابرجا است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ خرداد در پیامی درباره عواقب تصویب این قطعنامه در توئیتر نوشته بود: «اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند».

همچنین آقای امیرعبداللهیان گفته بود که هرگونه تلاش سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی «بدون شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری ایران» روبرو خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close