اخبار جهان

همه چیزی که راجع به دادگاه دونالد ترامپ باید بدانید/ انتخابات آمریکا چه تغییراتی خواهد کرد؟

روزهای بروجرد- جلسه دادگاه ترامپ برای تفهیم اتهامات جدید برگزار شد؛ دادگاهی که ارتباط با استورمی دنیلز بازیگر فیلم‌های پورن، کوچکترین اتفاق در آن است. در این گزارش  جزییات این دادگاه و اینکه چه تاثیری در آینده سیاسی ترامپ دارد بررسی شده است.

علیرضا مکی(رویداد۲۴): زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد می‌خواهد از جانب حزب جمهوری‌خواه اقدام به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کند، شاید کمتر تحلیلگری او را کاندیدای جدی این حزب حساب می‌کرد اما او تا ریاست جمهوری هم پیش رفت تا تاریخ آمریکا یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین و غیر منعطف‌ترین سیاستمداران را به چشم ببینید؛ چه اینکه قبل از ریاست جمهوری و چه در دوران ریاست جمهوری و حتی بعد از دوران ریاست جمهوری خبرسازی‌ها و حاشیه‌های سیاسی او تمامی نداشته و جامعه آمریکا را با بزرگترین چالش سیاسی فرهنگی دوران خود مواجه کرده است؛ چالشی بی‌سابقه که تبلور آن دوقطبی شدن شدید جامعه آمریکایی در فضای داخلی این کشور است.

وضعیت دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه

یکی از جنبه‌های ترامپ به عنوان یک سلبریتی تلویزیونی و تاجری موفق حاشیه‌های اوست که بعضا با پرونده‌های متعدد قضایی نیز گره خورده است. در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ حزب دموکرات در اقدامات ناموفق پی در پی خود سعی داشت در ابتدا او را در کنگره به دلیل روابط نامشخص وی با عوامل روس و سپس به دلیل پرونده‌های مالیاتی وی استیضاح کند؛ پرونده‌هایی که در هر دو مورد به دلیل عدم اثبات مدارک و نبود مدارک کافی از حمایت کنگر تحت کنترل جمهوری‌خواهان موفق نشد.

در این زمینه دموکرات‌ها حتی پا را فراتر از رقابت‌های سیاسی معمول گذاشته برای و اثبات ارتباطات ترامپ با عوامل روس و کمک روس‌ها به کمپین انتخاباتی ترامپ نه تنها به تعیین بازرسی ویژه اقدام کردند بلکه «جیمز کومی» مدیر سابق اف‌بی‌ای را که از سوی ترامپ برکنار شده بود به منظور ادای شهادت در این پرونده مهم به کنگره فراخواندند.

اقدامات پی در پی که به منظور به شکست کشاندن ریاست جمهوری ترامپ و در نهایت استیضاح وی در کنگره با شکست و عدم موفقیت مواجه شد. اقدامات دموکرات‌ها حتی در دوران شورش‌های نژادی زندگی سیاهان که در پی به قتل رسیدن یک مظنون سیاه‌پوست توسط پلیس شهر مینیاپولیس و درخواست‌ها به منظور کاهش بودجه و ظرفیت‌های پلیس از سوی گروه‌های مدنی با حمایت بخش‌های مترقی حزب دموکرات علیه ترامپ در جریان بود؛ شورش‌هایی که با حرکت بحث بر انگیز ترامپ در حرکت به سوی کلیسای کاخ سفید در جلو دوربین‌های تلویزیونی وضعیت شورش‌های نژادی در سراسرآمریکا را تشدید کرد. این در حالی است که ترامپ در حزب خود نیز باید بر مشکلات بسیار از جمله مخالفان بسیار قدرتمندی در هیات مدیره حزب و نمایندگان حزب دموکرات فایق می‌آمد.

انتخابات بحث‌انگیز ۲۰۲۰ و ماجرا‌های پس از آن از جمله شورش ششم ژانویه و حمله طرفداران متعصب ترامپ به کنگره و پخش زنده این تصاویر از رسانه‌های سراسر جهان فرصت بی‌نظیری را به مدت دو سال در اختیار حزب دموکرات و مخالفان ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه از جمله «لیز چنی» دختر «دیک چنی» معاون سابق ریس جمهوری آمریکا قرار داد تا با استفاده از فرصت به دست‌آمده ناشی از خروج ترامپ از کاخ سفید در یک کمیته ویژه به بررسی این حوادث و مشخص کردن نقش ریس جمهور سابق در این رخداد‌ها بپردازند.

ترامپ در این کمیته سعی داشت از اختیارات خود حداکثر استفاده را ببرد، اما با اقدامات حقوقی و کارشکنی‌های حزب جمهوری‌خواه در بسیار از موارد با شکست‌های حقوقی و قضایی مواجه شد. در نهایت در پی انتخباات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲ و واگذاری مجلس نمایندگان آمریکا به حزب جمهوری‌خواه کار کمیته ششم ژانویه نیز عملا پایان یافته تلقی می‌شد تا شکست دیگری بر تلاش‌های حزب دموکرات در برابر شخص ترامپ ثبت شود. 

ترامپ را باید غیر عادی‌ترین سیاست مدار دوران معاصر و رئیس جمهوری آمریکا طی دهه‌های اخیر دانست. این غیر عادی بودن او را باید در بسیاری از جنبه‌های زندگی شخصی و کاری وی جستجو کرد. در حالی که رسانه‌های جریان اصلی بر نژادپرست بودن و زن‌ستیزی این سیاست‌مدار پر سرو صدای آمریکایی تاکید دارند، اما واقعیت آن است که آمار‌های منتشر شده از ساختار امپراطوری تجاری ترامپ نشان می‌دهد که وی دارای گستره وسیعی از کارمندان و کارگران مهاجر از ملیت‌ها و نژاد‌های مختلف از زن و مرد است. این در حالی بود که نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ را باید یکی از نزدیک‌ترین مشاوران وی در سیاست خارجی بعد از جراد کوشنر داماد یهودی وی و همسر ایوانکا دختر بزرگ ترامپ دانست.

جزییات اتهامات جنسی از ترامپ

در این میان روابط شخصی ترامپ با زنان از جمله مسائل دردسازی ترامپ و حزب جمهوری‌خواه است. مسئله‌ای که گرچه جدید نیست، اما امروز پای ترامپ را بالاخره بعد از ۶ سال تلاش پی در پی حزب دمورکات و کمک‌های احتمالی مخالفان و رقبای وی درون حزب جمهوری‌خواه به دادگاه کشاند.

اگر به خاطر داشته باشیم در دوران انتخابات سال ۲۰۱۶ و در مراحل نهایی انتخابات در رقابت بین ترامپ و کلینتون رسانه‌های لیبرال تلاش بسیاری به منظور نشان دادن چهره‌ای زن‌ستیز از ترامپ داشتند. نمایشی که با نمایش متقابل ترامپ که به مدد مشاور کمپین انتخاباتی وی «استیو بانن» از مدیران سایت خبری متعلق به جناح راست افراطی مبنی بر دعوت و صحبت با زنانی که به گفته آن‌ها بار‌ها مورد تعرض بیل کلینتون قرار گرفته‌اند خنثی شد. برنامه‌ای که در روز‌های پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ منجر به خنثی‌سازی فعالی‌های رسانه‌ای حزب دموکرات و رسانه‌های لیبرال نزدیک به این حزب شد.

ماجرای رابطه ترامپ و استورمی دنیلز چیست؟

در این میان نام «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی همواره در قلب اخبار مرتبط با روابط شخصی ترامپ قرار داشته است. نامی که در نهایت پرونده وی را به دادگاه ایالتی نیویورک کشاند تا ترامپ را در برابر قاضی و هیات منصفه قرار دهد.

به گزارش رویداد۲۴ ماجرای استورمی دنیلز از آنجا ناشی می‌شود که وی در طول روز‌های منتهی به انتخابات سال ۲۰۱۶ مدعی شده که وی سه بار با دونالد ترامپ رابطه برقرار کرده است. در طول کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ مدیر کمپین وکیل شخصی ترامپ با پرداخت ۱۳۰ هزار دلار پول نقد به وی قصد ساکت کردن وی را داشته است؛ اقدامی که ظاهرا به صورت رسمی و در یک دادگاه ایالتی به ثبت رسیده است تا او روابط خود با ترامپ را افشا نکند.

ظاهرا دادستان‌های نیویورک به این نتیجه رسیده‌اند که این پول بر خلاف قوانین کمپین‌های انتخاباتی ایالت نیویورک از محل کمک‌های جمع‌آوری شده برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ پرداخت شده است. مسئله‌ای که از سوی ترامپ به شدت رد شده است. در این میان دادستان با مطرح کردن ۳۴ پرونده دیگر ترامپ از جمله جعل اسناد، جعل سوابق مالیاتی و عدم پرداخت و فرار مالیاتی معتقد هستند که پرونده ترامپ دارای ابعاد بزرگ اقتصادی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

روز سه شنبه مطابق اعلام قبلی دادستانی نیویورک مبنی بر حکم هیات ژوری در مرحله رسیدگی اولیه دادگاه ترامپ برگزار شد و گرچه مطابق حکم قاضی این دادگاه بدون حق ورود دوربین و خبرنگار به داخل جلسه برگزار شد، اما رسانه‌های سراسر جهان سعی در گزارش لحظه به لحظه آن داشتند.

مطابق اخبار رسیده از بلومبرگ از زمان اعلام جرم دادستانی علیه ترامپ کمپین انتخاباتی ترامپ موفق شده است نزدیک به ۱۰ میلیون دلار کمک مالی اضافی جلب کند. مطابق نظرسنجی‌های اخیر صورت گرفته توسط موسسه نظرسنجی ایپسوس اکنون میزان حمایت از ترامپ در حز جمهوری‌خواه در حال صعود است؛ به گونه‌ای که در طول دو هفته گذشته به صورت متوسط ۴ تا ۸ درصد به میزان حمایت از کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۲۴ افزوده شده است. در صورتی که در همین مدت عملکرد «ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا و رقیب جدی ترامپ در حال نزول بوده است.

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که حکم این دادگاه چه تاثیری بر آینده سیاسی ترامپ خواهد گذاشت. باید توجه داشت که مطابق نظر حقوقدانان هیچ قانونی در آمریکا وجود ندارد که حتی در صورت محکومیت هر فردی در جرایم غیر جنایی بتوان وی را از انتخاب کردن و انتخاب شدن در هر سطحی محروم کرد.

در این مان فقط جرائم مرتبط با امنیت ملی و نیز استیضاح یک رئیس جمهور در کنگره می‌تواند آیند سیاسی فرد را برای همیشه به پایان برساند. مسئله‌ای که ظاهرا به وضوح در مورد ترامپ در حال رخ دادن است درست خلاف این قاعده است.

به عبارت دیگر این اتهامات گرچه برای ترامپ می‌توانست ضربه بزرگی باشد، اما به دلیل عدم نتیجه روی آینده سیاسی وی و نیز تبلیغات رایگان برای کمپین انتخاباتی ترامپ توسط رسانه‌های بزرگ آمریکایی که سعی می‌کنند روند تحولات پرونده را دنبال کنند به نظر میرسد که کمپین انتخاباتی ترامپ از کمک بادآورده اصلی‌ترین دشمنان سیاسی ترامپ یعنی رسانه‌های لیبرال برخوردار شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close