اخبار جهانمحیط زیست

خطر اوج‌ گرفتن انتشار گاز کربن در سال ۲۰۲۳

روزهای بروجرد– دانشمندان هشدار می‌دهند که انتشار جهانی کربن در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود می‌رسد.

به گزارش آی‌ای، دانشمند آب و هوا که این تحقیقات مقدماتی را انجام داده است، گفت که انتظار می‌رود انتشار جهانی دی‌اکسید کربن سیاره‌ای حدود یک درصد افزایش یابد تا در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود برسد.

دانشمندان می‌گویند آلودگی کربن تقریبا در این دهه باید به نصف کاهش یابد تا به اهداف جهان در محدود کردن گرمایش جهانی و جلوگیری از تاثیرات فاجعه بار آب و هوایی دست یابیم.

گلن پیترز(Glen Peters)، مدیر تحقیقات موسسه تحقیقات آب و هوایی سیسرو(CICERO) در نروژ، می‌گوید که انتشار جهانی دی ‌اکسید ‌کربن در سال جاری باید حدود پنج درصد کاهش یابد، اما براساس تحقیقات او، افزایش ادامه داشته و اکنون انتظار می‌رود در سال جاری شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد باشیم. پس بعید است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

ارقام اولیه نشان می‌دهد که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای رسیدن به هدف توافق پاریس برای نگه داشتن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن، چقدر سخت خواهد بود.

دانشمندان هشدار می‌دهند که گرمایش فراتر از این آستانه باعث ایجاد نقاط اوج خطرناک در سیستم آب و هوایی می‌شود.

پیترز می‌گوید: هر سال افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، دستیابی به مسیرهای منطبق با برنامه پاریس را سخت‌تر می‌کند.

تجزیه و تحلیل نهایی در ماه دسامبر منتشر خواهد شد، زیرا رهبران جهان در امارات متحده عربی برای گفتگوهای بحرانی آب و هوایی سازمان ملل متحد ملاقات می‌کنند.

ناظر انرژی همچنین درباره تاثیر منفی افزایش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی و «انتشار گازهای گلخانه‌ای» در طول بازگشت اقتصادی پس از همه‌گیری و بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین هشدار می‌دهد.

پیترز گفت که انرژی پاک باید کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را آغاز کند. او گفت: به نظر نمی‌رسد این اتفاق هنوز به طرز معناداری در حال وقوع باشد، که این موضوع ناامیدکننده است.

انجام نیمی از کار

او گفت که دانشمندان فکر می‌کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۵ می‌تواند به اوج خود برسد، سپس در طول همه‌گیری این امیدها وجود داشت که سال ۲۰۱۹ نقطه عطف باشد.

پیترز گفت: با این حال، ما دوباره اینجا هستیم، با یک اوج جدید در سال ۲۰۲۲، و اوج دیگری که دوباره در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود. نگرانی من این است که نیمی از کار را انجام می‌دهیم، انرژی پاک تولید می‌کنیم، و نیمی دیگر از کار را انجام نمی‌دهیم و از سوخت‌های فسیلی دور نمی‌شویم.

گزارش سالانه «بودجه کربن جهانی» برای سال در ماه دسامبر منتشر خواهد شد و انتشار دی‌اکسید کربن از همه منابع را نشان می‌دهد. این محاسبات بر اساس داده‌های گزارش‌های ماهانه و فصلی آژانس بین المللی انرژی انجام شده است.

 

 

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close