اخبار ایرانپزشکی

تشخیص دیابت از روی کف دست

روزهای بروجرد- دیابت می تواند قسمت های مختلف بدن از جمله استخوان ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد.

سلامت نیوز: دیابت می تواند قسمت های مختلف بدن از جمله استخوان ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر آخیل رغوان، یکی از پزشکان سابق ارتش و پزشک عمومی، در پست اخیر خود در شبکه اجتماعی X، تصویری از دستان یک بیمار دیابتی را به اشتراک گذاشت که تلاش می‌کند حالت قنوت نماز را ایجاد کند. واضح است که بیمار ناتوان ماند، زیرا کف دستان او به یکدیگر برخورد نمی کردند. به گفته پزشک دیگری که به این پست پاسخ داده بود، طبق مطالعه منتشر شده در مجله Cureus، این یک علامت شایع شیروآرتروپاتی دیابتی است که در ۲۸.۵ درصد از بیماران دیابتی رخ می دهد.

شیروآرتروپاتی دیابتی چیست؟

دکتر مالیردی توضیح داد که شیروآرتروپاتی دیابتی که به عنوان سندرم دست دیابتی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که بافت همبند دست افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد و این عارضه ای است که با دیابت طولانی مدت و کنترل نشده همراه است و با تغییراتی در دیابت مشخص می شود. پوست، مفاصل و سایر بافت های دست در این شرایط با محدودیت تحرک و انعطاف پذیری روبرو می شوند.

طبق مجله پزشکی کلیولند کلینیک، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ هر دو، با نرخ شیوع کلی ۱۸.۳٪ تا ۲۸.۵٪، می توانند به این عارضه مبتلا شوند.

تحرک محدود مفصل یک علامت شایع دیابت است

دکتر مالیردی گفت: «یکی از ویژگی های بارز کیروآرتروپاتی دیابتی از دست دادن تدریجی انعطاف پذیری و دامنه حرکت در مفاصل دست است.»

او افزود: «این وضعیت می تواند برای افراد چالش برانگیز باشد که انگشتان و دستان خود را به طور کامل باز یا خم کنند.»

تحقیقات نشان می دهد که شیوع محدودیت تحرک مفصل در دیابت شیرین بین ۸ تا ۵۸ درصد است.

بر اساس مطالعه ای که در مجله اندوکرینولوژی و متابولیسم هند منتشر شده است، این بیماری را می توان با کمک یک «قنوت دست» شناسایی کرد که می تواند با درخواست از بیمار انجام شود تا کف دست های خود را در این وضعیت قرار دهد. به طور معمول، یک فرد سالم می تواند با موفقیت این حرکت را انجام دهد. با این حال، بیماران با تحرک محدود مفصل در انجام این کار شکست می خورند، که نشان دهنده cheiroarthropathy دیابتی است.

سایر علائمی که باید مراقب آنها باشید

سایر علائم رایج مرتبط با شیروآرتروپاتی دیابتی عبارتند از:

  • ضخیم شدن پوست پشت دست ها که اغلب با سفتی در پوست همراه است.
  • انقباض دوپویترن، وضعیتی که در آن بافت های زیر پوست کف دست و انگشتان ضخیم و کوتاه می شوند و باعث می شوند انگشتان به سمت داخل خم شوند.
  • مشکل در انجام کارهای معمولی مانند گرفتن اشیا، مشت کردن یا باز کردن کامل انگشتان.

نحوه تشخیص شیروآرتروپاتی دیابتی

یکی از راه‌های تشخیص شیروآرتروپاتی دیابتی، شناخت علائم بالینی این بیماری و انجام معاینه فیزیکی است.

به گفته دکتر Malireddy، پزشک دامنه حرکت مفاصل را ارزیابی می کند، پوست را از نظر تغییر در بافت و ضخامت بررسی می کند و هرگونه مشکل در عملکرد دست را زیر نظر می گیرد.

علاوه بر این، سایر آزمایش‌های تشخیصی ممکن است برای ارزیابی شدت بیماری یا رد سایر علل بالقوه علائم مرتبط با دست استفاده شوند. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس برای ارزیابی ساختار مفصل و تشخیص هر گونه ناهنجاری
  • سونوگرافی برای ارزیابی تغییرات در ضخامت پوست و بافت های زیرین
  • آزمایش خون برای نظارت بر سطح گلوکز خون و ارزیابی مدیریت کلی دیابت

پیشگیری و مدیریت شیروآرتروپاتی دیابتی

در اینجا چند راه موثر برای پیشگیری و مدیریت آرتروپاتی دیابتی آورده شده است:

  • حفظ سطح طبیعی قند خون
  • فعالیت بدنی منظم
  • مرطوب کردن مکرر پوست
  • معاینات منظم برای کنترل سطح قند خون

نتیجه

شیروآرتروپاتی دیابتی یک وضعیت ناراحت کننده است که می تواند وظایف و فعالیت های روزانه را مختل کند. اگر دیابت دارید، مهم است که به مشکلات مربوط به مفصل یا استخوان نیز رسیدگی کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم سطح قند خون خود را کنترل می کنید و با انتخاب سبک زندگی سالم، آن را مدیریت می کنید. این کارها به نوبه خود به جلوگیری از شروع شیروآرتروپاتی دیابتی کمک می کند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close