اخبار جهان

تلخی دهان از چیست؟

روزهای بروجرد- اغلب اوقات زمانی که احساس تلخی در دهان خود دارید، باعث می شود نتوانید طعم غذاها و نوشیدنی های مختلف را متوجه شوید؛ اما آیا این احساس تلخی در دهان طبیعی است؟

سلامت نیوز: هنگامی که مزه بدی دائمی در دهان دارید، این حالت به نام دیسژئوزی شناخته می شود و اغلب به عنوان طعمی تلخ، فلزی، ترشی یا شور توصیف می شود که از بین نمی رود یا بهبود نمی یابد و اغلب اوقات باعث می شود طعم غذاها و نوشیدنی هایی که در طول روز می خورید و می نوشید احساس نکنید. به علاوه این طعم بد پس از مسواک زدن نیز از بین نمی رود.

چرا همیشه دهانم مزه تلخی می دهد؟

زندگی با طعم بد در دهان که از بین نمی رود می تواند بسیار خسته کننده باشد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، علل زمینه‌ای جدی نیستند و در صورت رسیدگی، معمولا از بین می‌رود.

در اینجا به برخی از شایع ترین علل تلخی دهان اشاره می کنیم:

۱. مسائل بهداشت دهان و دندان

چندین مشکل مختلف سلامت دهان می تواند به ماندگاری طعم بد در دهان دامن بزند:

مسائل دندانپزشکی

بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی از شایع ترین دلایل ایجاد طعم بد در دهان است که می تواند به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت و بیماری لثه باشد. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینات دندانی می تواند به اطمینان از سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند و خطر ایجاد طعم بد در دهان را کاهش دهد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان وضعیتی است که باعث احساس سوزش در دهان می شود، برای مثال بعد از خوردن غذاهای تند احساس سوزش در دهان خواهید داشت. علاوه بر این احساس عجیب، بسیاری از افراد طعم تلخ یا ترش را نیز تجربه می کنند.

خشکی دهان

خشکی دهان وضعیتی است که می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند شوگرن یا ناشی از مصرف داروها و تنباکو باشد. خشکی دهان نشانه این است که سطح بزاق شما کاهش یافته است و از آنجایی که بزاق به کاهش تجمع باکتری در دهان کمک می کند، با کم شدن بزاق سطوح باکتریایی در دهان شما افزایش پیدا می کند که به طعم تلخ یا بد در دهان منجر می شود.

برفک دهان

برفک دهان که به عنوان کاندیدیازیس دهان نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که در اثر رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود و به عنوان عفونت مخمری دهان در نظر گرفته می شود.

در حالی که کاندیدا آلبیکنس یک قارچ طبیعی است که در بدن و روی بدن یافت می‌شود، زمانی که اجازه رشد بیش از حد داشته باشد، این قارچ می‌تواند باعث ایجاد ضایعات سفید خامه‌ای و یک پوشش سفید روی زبان شود. این رشد بیش از حد به ایجاد طعم تلخ یا ناخوشایندی که تجربه می کنید کمک می کند.

۲. مشکلات گوارشی

بیماری ریفلاکس گوارشی یا GERD یکی دیگر از بیماری های زمینه ای است که از دلایل شایع طعم تلخ در دهان می باشد. هنگامی که شما مبتلا به GERD هستید، اسفنکتر بالای معده در جلوگیری از برگشت اسید و صفرا موثر و کارآمد عمل نمی کند. با افزایش این اسید و صفرا، ممکن است احساس سوزش در قفسه سینه یا شکم، گلو درد و طعم بد یا تلخ در دهان داشته باشید.

۳. سایر علل بالقوه

بارداری

احساس طعم تلخ یا فلزی در سه ماهه اول بارداری شایع است زیرا در این زمان هورمون ها در بدن تنظیم می شوند. این احساس تلخی در دهان معمولاً در اواخر بارداری یا پس از زایمان برطرف می شود.

یائسگی

تغییرات در سطح هورمون‌ها، مانند استروژن، در دوران یائسگی رخ می‌دهد و مانند دوران بارداری، این تغییرات می‌تواند منجر به طعم تلخ یا فلزی در دهان شود.

سندرم کاج

آجیل کاج دانه ای است که بسیاری از مردم از آن به عنوان میان وعده یا به عنوان افزودنی به یک دستور غذا لذت می برند. با این حال، برای برخی افراد، خوردن آجیل کاج می تواند طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند که می تواند چند روز پس از خوردن آجیل ایجاد شود. خبر خوب این است که این وضعیت طی چند روز تا چند هفته خود به خود برطرف می شود.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند بر توانایی چشایی شما تأثیر بگذارند.در واقع پروتئین های التهابی که بدن شما برای مبارزه با این بیماری استفاده می کند می تواند جوانه های چشایی شما را تغییر دهد و طعم هرچیزی را متفاوت تر از حالت عادی کند و اغلب باعث ایجاد طعم تلخ می شود.

استرس و اضطراب

سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند به تغییراتی در بدن منجر شود که می تواند شامل خشکی دهان و تغییر طعم و مزه باشد. کاهش استرس و اضطراب از طریق مدیتیشن ممکن است بتواند به بازگرداندن ذائقه شما به حالت عادی کمک کند.

آسیب عصبی

جوانه های چشایی به اعصابی متصل هستند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند و به شما امکان می دهند طعم ها را احساس کنید. هنگامی که این اعصاب آسیب می بینند، حس چشایی شما اغلب تغییر می کند. آسیب عصبی که بر جوانه‌های چشایی تأثیر می‌گذارد اغلب می‌تواند به دلیل آسیب‌ به سر، صرع، تومورهای مغزی یا شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس و فلج بل رخ دهد.

داروها و مکمل ها

برخی داروها، مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای قلبی و همچنین ویتامین های حاوی مواد معدنی و فلزات، مانند آهن، می توانند از طرق مختلفی بر حس چشایی شما تأثیر بگذارند. برخی از داروها می توانند منجر به خشکی دهان شوند که می تواند مزه های تلخ یا بد را ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از داروها می توانند بر بزاق شما تأثیر بگذارند و طعم مشخصی و غیر عمولی در دهان شما ایجاد کنند.

چه زمانی باید نگران تلخی دهان بود؟

در حالی که بیشتر دلایل تلخی دهان جدی نیستند، احساس کردن این مزه ها به صورت دائمی می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر حتی پس از مسواک زدن دندان‌هایتان همچنان تغییرات طعمی را تجربه می‌کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید تا علت زمینه‌ای و نحوه درمان آن را تعیین کنید.

درمان های خانگی برای احساس تلخی در دهان

خبر خوب این است که درمان ها و نکات مختلفی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به بهبود حس چشایی و کاهش تلخی کمک کنید:

  • یک روال بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • برای کمک به افزایش تولید بزاق، آدامس های بدون قند بجویید
  • سیگار نکشید
  • غذاهای اسیدی را که می توانند به رفلاکس اسید منجر شوند را محدود کنید.
  • با پزشک خود در مورد داروهای رفلاکس اسید و GERD صحبت کنید
  • اگر طعم تلخ پس از مصرف داروی جدید ایجاد شد، با پزشک خود در مورد جایگزین های احتمالی صحبت کنید.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close