اخبار جهانگوناگون

شخصیت شناسی بر اساس غذایی که می خورید

روزهای بروجرد– آیا می دانید غذاهایی که دوست دارید یا از آن متنفر هستید چه چیزی را در مورد شخصیت شما آشکار می کند؟

به گزارش psycom، در حالی که اصطلاح قدیمی «شما همان چیزی هستید که می خورید » به سلامتی شما اشاره دارد، این اصطلاح می تواند نشان دهنده شخصیت شما نیز باشد.

جولیت بوقوسیان، متخصص رفتارهای غذایی بیشتر درباره این موضوع توضیح می دهد. بوقوسیان در ۳۰ سال گذشته رابطه بین عادات غذایی، شخصیت و تمایلات رفتاری را مورد مطالعه قرار داده است. «مشاهده عادات مربوط به غذا دریچه ای را به لایه های پیچیده شخصیت فرد باز می کند. عادات غذایی ما نیز همگام با رشد شخصیت، رویدادهای عاطفی، بلوغ و تأثیرات محیطی و سلامتی به تکامل خود ادامه می‌دهد.

چه ارتباطی بین طعم و ژنتیک افراد وجود دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که علوم اعصاب ارتباط بین شخصیت و ترجیحات طعم را حمایت می کند و بیشتر مربوط به جوانه‌های چشایی و جنبه‌های احساس دهان در مزه غذاست (مثلاً سوزش دهان بخاطر فلفل قرمز)

دکتر جان هیز، استاد علوم غذایی و مدیر مرکز ارزیابی حسی در کالج علوم کشاورزی پن استیت، می‌گوید: « یک تأثیر ژنتیکی پشت دلیل ترجیح دادن برخی غذاها بر سایرین وجود دارد. هم طبیعت و هم تربیت تعیین می‌کنند که دوست دارید چه بخورید. این عادات تغذیه ممکن است توسط والدین به شما منتقل شده باشد. این همان چیزی است که شما در کودکی می خوردید؛ بنابراین، ترکیب تجربه و یادگیری قبلی است، اما مستقیماً بیولوژیکی نیز می باشد.»

بنابراین، اگر غذاهای مورد علاقه شما گوشت و سیب زمینی است و در خانه ای بزرگ شده اید که گوشت و سیب زمینی سرو می کنند، احتمالاً پیوندی بین آن وجود دارد.

تفاوت های ژنتیکی نیز در این بین نقش دارند زیرا ما انواع مختلفی از گیرنده های چشایی داریم. در واقع، انسان حدود ۲۵ ژن مختلف طعم تلخ دارد و در میان آنها انواع مختلفی وجود دارد که تعیین می کند آیا شما نسبت به طعم های خاص بسیار حساس خواهید بود یا کمتر حساس خواهید بود. یعنی اینکه در بین طعم تلخی نیز افراد طیف مختلفی از طعم تلخ را ترجیح می دهند.

لازم است توضیح بدهیم که گیرنده های چشایی و ژن های چشایی به هم مرتبط هستند اما یکی نیستند؛ گیرنده یک پروتئین و ژن رشته DNA است که این پروتئین را کد می کند.

هیز می‌گوید: «گیرنده‌ها را به‌عنوان یک دستگاه و ژن را به‌عنوان دستورالعمل‌هایی برای ساخت آن دستگاه خاص در نظر بگیرید». «اگر دستورالعمل‌ها را تغییر دهم، ممکن است دستگاه را به اندازه‌ای تغییر دهم که عملکرد آن را تغییر دهم و در عین حال شکل کلی را حفظ کنم.»

هیز می‌گوید تفاوت‌های ژنتیکی که بر ادراک طعم و بوی تأثیر می‌گذارند، مختص برخی از غذاها هستند، مانند تلخی گریپ فروت، یا صابونی بودن گشنیز و همچنین می‌توانند مستقل از یکدیگر باشند.

با این حال، باید توجه داشت که یادگیری و قرار گرفتن در معرض این موارد همچنین می‌تواند بر بیزاری ذاتی از تلخی غلبه کند؛ به همین دلیل است که به گفته هیز، برخی از افراد از نوشیدن قهوه تلخ و یا آب گریپ فروت شیرین نشده لذت می برند.

داشتن طعم خوب به چه معناست؟

طعم شیرین، شور، ترش، تلخ و خوش طعم معروف به «اومامی» پنج نوع مختلف طعم هستند و به طور گسترده ای به این شکل شناخته می شوند و ترجیحات طعم و توانایی حس کردن هر یک، به تعداد جوانه های چشایی روی زبان بستگی دارد.

سه گروه مختلف وجود دارد:

  • ۱) افرادی با ذائقه شدید: این افراد بیشترین میزان ذائقه را دارند و تمایل دارند که نسبت به غذاهای مختلف علاقه زیادی داشته باشند. این افراد گزارش می‌دهند که غذاهایی مانند کلم بروکلی، کلم، اسفناج، گریپ فروت و قهوه برای آنها طعم بسیار تلخی دارد. غذاهای تند «بیش از حد قوی» در نظر گرفته می شوند. این افراد طعم های مختلف و شدیدی را در انواع مختلف غذا احساس می کنند.
  • ۲) افراد بی ذائقه: نقطه مقابل افراد گزینه یک هستند. با کمترین تعداد جوانه های چشایی، غذاهای تند و شور را ترجیح می دهند، زیرا بیشتر غذاها به زبانشان ملایم است.
  • ۳) مزه های متوسط: این افراد همه چیز را در سطح معمولی تجربه می کنند و حد وسط دو گروه بالا هستند.

رفتارهای غذایی و ویژگی های شخصیتی

در این مرحله است که شخصیت بررسی می شود. بر اساس نظریه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، پنج عامل زیر تعیین کننده شخصیت افراد هستند:

  • برون گرایی: برون گرا/ پر انرژی
  • توافق پذیری: دوستانه / دلسوز
  • آماده برای کسب تجربه: مبتکر/ کنجکاو
  • وظیفه شناسی: کارآمد/سازمان یافته
  • روان رنجوری: حساس/عصبی

محققان بر این باورند که چندین مورد از این صفات با جنبه های مختلف رفتار غذایی مرتبط است.

به عنوان مثال، برونگراها بیشتر از درون گراها از غذاهایی که می خورند، احساس بیشتری می گیرند. و طبق تحقیقات، کسانی که آمادگی بیشتری برای کسب تجربه دارند، وعده های بیشتری از میوه ها و سبزیجات می خورند و در هفته کمتر به سراغ غذاهای ناسالم می روند. تصور این است که افرادی که مبتکر و کنجکاو هستند به تنوع نیاز دارند، بنابراین آنها برای امتحان کردن میوه ها و سبزیجات جدید مشتاق تر هستند یا آن‌قدر شجاع هستند که غذاهایی را بخورند که قبلا دوست نداشتند.

مطالعات نشان داده است که ترجیحات طعم خاص را می توان با ویژگی های شخصیتی خاصی مرتبط کرد. به عنوان مثال، کسانی که جویای تازگی هستند، غذاهای شور را ترجیح می دهند، در حالی که کسانی که وابستگی بالایی به پاداش و تشویق دارند (یک ویژگی افراد برونگرا) تمایل زیادی به طعم شیرینی دارند.

پس منطقی است که افراد دارای سطوح بالای روان رنجوری (مضطرب و حساس) احتمالاً برای خوردن مواد غذایی ماجراجو نیستند و تنوع طلب نمی شوند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که افراد احساساتی و ریسک پذیر تمایل به خوردن غذاهای تند بیشتری دارند.

بیزاری از غذا و شخصیت شناسی افراد

بیایید یک طرف دیگر ماجرا را هم بررسی کنیم! غذاهایی که دوست ندارید نیز می توانند سرنخ هایی را در مورد شخصیت شما آشکار کنند.

در واقع اگر از غذایی خاصی نفرت دارید این نشان دهنده این است که در چه مکان‌هایی سازش نمی‌کنید و همچنین میزان تعهد شما را زمانی که چیزی را دوست ندارید، نشان می‌دهد. به عنوان مثال، می توانید بگویید «من از خردل متنفرم» . اما اگر حتی به بطری خردل دست نزنید، یا ظروف خردل را نشویید، در واقع باوری را شکل می دهید که نشان می دهد تسلیم ناپذیر، وفادار و متعهد به یک موضوع هستید. از دیدگاه یک فردی که شما را می بیند، ممکن است سخت و خشک به نظر برسید، اگرچه ممکن است این را به عنوان اشتیاق و تعهد نیز بدانند.

منفورترین غذاها

بنابراین، راز غذاهایی که مردم کمتر دوست دارند چیست؟ بر اساس تحقیقات، خردل در صدر فهرست قرار دارد و به دنبال آن تربچه و پیاز.

هر سه طعم بسیار تند و خاصی دارند کسانی که از این غذاها متنفرند اغلب به دنبال تعادل هستند، از رویارویی با موضوع های غیرمنتظره دوری می کنند و توسط افرادی با سبک شخصیتی تهاجمی بهم می ریزند.

 

 

منبع: سلامت نیوز 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close